Publicerad: 2025-09-15

Avtalscontroller
Kommunledningskontoret (KLK) är en av kommunstyrelsens förvaltningar och ansvarar för att leda och samordna en mängd olika kommunövergripande uppdrag. Förutom att strategiskt styra och samordna kommunens projekt är uppdraget att vara det ultimata stödet för kommunens sju förvaltningar. Att se behov, analysera, skapa förutsättningar, komma med förslag och utmana kring saker och ting som är viktiga för kommunen, koncernen och för vår samhällsutveckling. Allt genomförs med kvalité, hjärta och en nypa attityd.
Kommunledningskontoret består av kommunkansli, HR-, ekonomi- och upphandlingsavdelning, IT-, kommunikations-, utvecklings-, exploaterings- och näringslivsavdelningar.
Vi är ett gäng med härliga kollegor som jobbar intensivt och har roligt tillsammans. Vi har nära till skratt och vet att arbetsglädje gör att vi presterar bättre och når fantastiska resultat tillsammans. Vi är öppensinnade, måna om våra kollegor och vi tror på varandra.
ARBETSUPPGIFTER
Som avtalscontroller får du en nyckelroll i att leda och driva arbetet med avtalsuppföljning. Det innebär att du får ett övergripande ansvar för att utveckla, samordna och kvalitetssäkra processen och metodiken för avtals- och leverantörsuppföljning inom koncernen. Du stöttar verksamheten i att följa upp leverantörsavtal på ett strukturerat och affärsmässigt sätt.
I rollen ingår att implementera och utveckla verktyg för spendanalys och avtalsuppföljning. Du samarbetar nära upphandlare, avtalsägare och beställare kring leverantörskontroll.
Du arbetar med att ta fram nyckeltal, dokumentera resultat och presentera åtgärdsförslag som stärker styrningen och uppföljningen. Du bidrar i avtalsframtagande genom att analysera risker, föreslå anpassade formuleringar och säkra balans mellan affärsnytta, risk och efterlevnad. Du initierar och för dialog med leverantörer för att tydliggöra ansvar, följer upp åtaganden och hanterar avvikelser.
Rollen är ny, vilket innebär att du får stort utrymme att påverka och forma arbetssätt och metoder från grunden.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har erfarenhet av arbete med avtals- och leverantörsuppföljning, gärna i offentlig verksamhet. Du har god förståelse för avtalsrätt och offentlig upphandling. Du har god förmåga att hantera och analysera data, och är van att arbeta i verktyg som Excel eller Power BI. Du har också erfarenhet av digitala system för uppföljning av avtal eller spendanalyssystem.
Du har en högskoleutbildning, gärna inom offentlig upphandling, ekonomi, juridik eller motsvarande, samt praktisk erfarenhet från kommunal verksamhet.
Som person är du analytisk, strukturerad, kommunikativ, självgående, prestigelös och serviceinriktad. Du har lätt för att samarbeta och kommunicera och bygger förtroende i organisationen genom din tydlighet och ditt engagemang.
ÖVRIGT
"Höganäs kommun ska i alla sina rekryteringar sträva mot en jämnare fördelning mellan könen och en ökad representation av övriga olikheter inom kommunens olika verksamheter" - så står det i våra "Aktiva åtgärder för jämställdhet och mångfald". Det är inte alltid enkelt, men vi jobbar för detta varje dag.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess i Höganäs kommun använder vi rekryteringsverktyget Offentliga Jobb/Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Offentliga Jobb genom att klicka på ansökningslänken i annonsen.
Kommunledningskontoret består av kommunkansli, HR-, ekonomi- och upphandlingsavdelning, IT-, kommunikations-, utvecklings-, exploaterings- och näringslivsavdelningar.
Vi är ett gäng med härliga kollegor som jobbar intensivt och har roligt tillsammans. Vi har nära till skratt och vet att arbetsglädje gör att vi presterar bättre och når fantastiska resultat tillsammans. Vi är öppensinnade, måna om våra kollegor och vi tror på varandra.
ARBETSUPPGIFTER
Som avtalscontroller får du en nyckelroll i att leda och driva arbetet med avtalsuppföljning. Det innebär att du får ett övergripande ansvar för att utveckla, samordna och kvalitetssäkra processen och metodiken för avtals- och leverantörsuppföljning inom koncernen. Du stöttar verksamheten i att följa upp leverantörsavtal på ett strukturerat och affärsmässigt sätt.
I rollen ingår att implementera och utveckla verktyg för spendanalys och avtalsuppföljning. Du samarbetar nära upphandlare, avtalsägare och beställare kring leverantörskontroll.
Du arbetar med att ta fram nyckeltal, dokumentera resultat och presentera åtgärdsförslag som stärker styrningen och uppföljningen. Du bidrar i avtalsframtagande genom att analysera risker, föreslå anpassade formuleringar och säkra balans mellan affärsnytta, risk och efterlevnad. Du initierar och för dialog med leverantörer för att tydliggöra ansvar, följer upp åtaganden och hanterar avvikelser.
Rollen är ny, vilket innebär att du får stort utrymme att påverka och forma arbetssätt och metoder från grunden.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har erfarenhet av arbete med avtals- och leverantörsuppföljning, gärna i offentlig verksamhet. Du har god förståelse för avtalsrätt och offentlig upphandling. Du har god förmåga att hantera och analysera data, och är van att arbeta i verktyg som Excel eller Power BI. Du har också erfarenhet av digitala system för uppföljning av avtal eller spendanalyssystem.
Du har en högskoleutbildning, gärna inom offentlig upphandling, ekonomi, juridik eller motsvarande, samt praktisk erfarenhet från kommunal verksamhet.
Som person är du analytisk, strukturerad, kommunikativ, självgående, prestigelös och serviceinriktad. Du har lätt för att samarbeta och kommunicera och bygger förtroende i organisationen genom din tydlighet och ditt engagemang.
ÖVRIGT
"Höganäs kommun ska i alla sina rekryteringar sträva mot en jämnare fördelning mellan könen och en ökad representation av övriga olikheter inom kommunens olika verksamheter" - så står det i våra "Aktiva åtgärder för jämställdhet och mångfald". Det är inte alltid enkelt, men vi jobbar för detta varje dag.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess i Höganäs kommun använder vi rekryteringsverktyget Offentliga Jobb/Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Offentliga Jobb genom att klicka på ansökningslänken i annonsen.