Publicerad: 2025-09-15

Skattehandläggare inom likvidhantering
Har du utbildning och arbetslivserfarenhet inom ekonomi? Som skattehandläggare inom likvidhantering får du ett värdefullt, omväxlande och utvecklande arbete.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
På Skatteverket arbetar du med ekonomiadministration som rör privatpersoner, organisationer och företag. Vi hanterar och skapar förutsättningar för att in- och utbetalningar kommer till rätt mottagare, i rätt tid, när våra systemstöd inte kan hantera detta automatiskt.
Likvidverksamheten på Skatteverket är mitt i en stor förändringsresa, både vad gäller valbar utveckling och lagstadgad sådan, så våra handläggare behöver både vara förändringsbenägna och flexibla. Hos oss förväntas du genomföra ditt arbete skyndsamt med hög kvalitet utifrån lagar, regler och riktlinjer. I ditt arbete är du beroende av och har kontakt med interna stödfunktioner samt med banker, företag och privatpersoner.
Du får en introduktion och stöd av handledare som initialt hjälper dig planera och genomföra ditt arbete, för att sedan självständigt driva dina arbetsuppgifter i samverkan med andra. Du kommer att stöta på olika typer av ärenden och ständigt bredda dina kunskaper inom vår verksamhet. Vi har flexibel arbetstid samt möjlighet att arbeta på distans upp till två dagar i veckan utifrån verksamhetens krav. Det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Du tillhör en av Skatteverkets två likvidsektioner, med placeringsort i Växjö.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. I arbetet är gott omdöme och förståelse för rättssäkerhet och säkerhet viktigt. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- ha ett bra bemötande gentemot såväl våra kunder som dina kollegor
- bidra till att syftet med verksamheten uppnås genom att vara effektiv och målfokuserad
- ha förmågan och viljan att lära dig nya saker, vara flexibel och öppen för förändringar
- kunna tala och skriva enkelt och tydligt på både svenska och engelska
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut.
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller motsvarande YH-utbildning inom ekonomi
- aktuell erfarenhet av arbete i Microsoft Office-paketet, inklusive Excel och Outlook.
Det är önskvärt om du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet inom redovisning, bokföring eller ekonomiadministration. Det är även önskvärt om du har aktuell och relevant erfarenhet av ekonomiarbete inom offentlig verksamhet. Det är också önskvärt om du har aktuell erfarenhet av arbete i affärssystemet UBW.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
På Skatteverket arbetar du med ekonomiadministration som rör privatpersoner, organisationer och företag. Vi hanterar och skapar förutsättningar för att in- och utbetalningar kommer till rätt mottagare, i rätt tid, när våra systemstöd inte kan hantera detta automatiskt.
Likvidverksamheten på Skatteverket är mitt i en stor förändringsresa, både vad gäller valbar utveckling och lagstadgad sådan, så våra handläggare behöver både vara förändringsbenägna och flexibla. Hos oss förväntas du genomföra ditt arbete skyndsamt med hög kvalitet utifrån lagar, regler och riktlinjer. I ditt arbete är du beroende av och har kontakt med interna stödfunktioner samt med banker, företag och privatpersoner.
Du får en introduktion och stöd av handledare som initialt hjälper dig planera och genomföra ditt arbete, för att sedan självständigt driva dina arbetsuppgifter i samverkan med andra. Du kommer att stöta på olika typer av ärenden och ständigt bredda dina kunskaper inom vår verksamhet. Vi har flexibel arbetstid samt möjlighet att arbeta på distans upp till två dagar i veckan utifrån verksamhetens krav. Det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Du tillhör en av Skatteverkets två likvidsektioner, med placeringsort i Växjö.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. I arbetet är gott omdöme och förståelse för rättssäkerhet och säkerhet viktigt. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- ha ett bra bemötande gentemot såväl våra kunder som dina kollegor
- bidra till att syftet med verksamheten uppnås genom att vara effektiv och målfokuserad
- ha förmågan och viljan att lära dig nya saker, vara flexibel och öppen för förändringar
- kunna tala och skriva enkelt och tydligt på både svenska och engelska
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut.
Du ska även ha:
- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller motsvarande YH-utbildning inom ekonomi
- aktuell erfarenhet av arbete i Microsoft Office-paketet, inklusive Excel och Outlook.
Det är önskvärt om du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet inom redovisning, bokföring eller ekonomiadministration. Det är även önskvärt om du har aktuell och relevant erfarenhet av ekonomiarbete inom offentlig verksamhet. Det är också önskvärt om du har aktuell erfarenhet av arbete i affärssystemet UBW.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.