Publicerad: 2025-09-17

Socialsekreterare & ungdomshandläggare
Vill du vara med och utforma framtidens socialtjänst hos oss i Karlshamn?
Om jobbet
Vi arbetar alla tillsammans med förhållningssättet Signs of Safety, där delaktighet och samarbete med familjerna ses som en självklarhet. Du som socialsekreterare tror på föräldrarnas egen förmåga till förändring och ser deras egna resurser. Vi arbetar även med arbetssättet Barns behov i centrum, BBIC, som bidrar till en struktur för handläggning, genomförande och uppföljning av myndighetsutövning.
Arbetsuppgifter: utredare i ungdomsteamet
Som socialsekreterare i ungdomsteamet kommer du arbeta med myndighetsutövning och handläggning av ungdomar. Dina arbetsuppgifter innefattar utredning och bedömning av barns och familjers behov utifrån gällande lagstiftning, samt att planera och följa upp insatser för att skapa en tryggare och mer hållbar livssituation.
Arbetsuppgifter: ungdomshandläggare
Som ungdomshandläggare är ditt huvudsakliga uppdrag att följa upp placerade ungdomar i samhällsvård och ungdomar i familjehemsvård. Du träffar ungdomar och utförare, samt de biologiska föräldrarna regelbundet. Du utreder och följer upp placeringar utifrån gällande lagstiftning och planerar fortsatta insatser utifrån ungdomens behov och föräldrarnas förmåga. Som ungdomshandläggare kommer du jobba nära utredare, behandlare från öppenvård och familjehemssekreterare. I tjänsten ingår att vara kvalitetsmedveten och följa upp att de placerade ungdomarna får sina behov tillgodosedda och kommer vidare i sin planering med målet att placeringar ska vara korta och effektiva.
Kvalifikationer:
Krav:
- Socionomexamen eller annan lämplig högskoleutbildning om minst 180 p innehållande socialrätt
- Erfarenhet av myndighetsutövning inom den sociala barn- och ungdomsvården
- Goda kunskaper i relevant lagstiftning och socialtjänstens riktlinjer
- God förmåga att uttrycka dig tydligt i tal och skrift på svenska
- B-körkort
Meriterande:
- Tidigare erfarenhet av att arbeta med Signs of Safety och BBIC.
Det är viktigt att du är strukturerad och själv kan planera arbetet. Du behöver samtidigt vara van att kunna ställa om snabbt och omprioritera när förändrade omständigheter kräver det. Du gör korrekta avvägningar och fattar välmotiverade och rättssäkra beslut, även i akuta situationer. I din roll möter du barn, ungdomar och familjer i kris och därför behöver du kunna hålla dig lugn och professionell även i stressande och utmanande situationer.
Om arbetsplatsen
Enheten består av två enhetschefer i samledarskap med tre målgruppinriktade team. Respektive team leds av en 1:e socialsekreterare som stöd i yrkesutförandet och till enheten hör även SSPF-koordinator, specialistsocionom samt placeringssamordnare som expertresurser. Vi eftersträvar ett nära samarbete med förvaltningens samtliga enheter och arbetar gemensamt för en socialtjänst där det skall vara enkelt att komma till oss och få hjälp. Vi arbetar kontinuerligt med metodutveckling och kompetenshöjande insatser och för närvarande pågår ett aktivt arbete med att utbilda och implementera förhållningssättet Signs of safety inom barn- och familj.
Hos oss ska medarbetarna få möjlighet att utveckla ansvarsområden, då vi är av den uppfattningen att delaktighet och ansvar medför att vi tillsammans utvecklar vår enhet och vi ser att du har en viktig roll i detta arbete.
Du kommer att omges av kompetenta och engagerade medarbetare i en verksamhet där en dag inte är den andra lik men arbetsglädjen hög. Du erbjuds kompetenshöjande utbildningar, extern handledning, hälsopaus, personalklubb och flexibel arbetstid.
Läs gärna mer om hur det är att jobba hos oss här.
Information om tjänsten
- Anställningsform: Tillsvidare
- Omfattning: Heltid
- Antal tjänster: 2, uppge i ansökan vilken av tjänsterna du söker.
- Tillträde: Enligt överenskommelse
- Sista ansökningsdag: 2025-10-06, intervjuer kan komma att hållas löpande.
- Körkort B fordras för tjänsten
Övrigt
- Arbetstid förläggs till vardagar dagtid, med möjlighet till flexibel arbetstid och semesterväxling
- Individuell lönesättning tillämpas, ange löneanspråk i ansökan
- Utdrag ur belastningsregistret krävs vid eventuell intervju. Beställ ditt utdrag först om du blir kallad på intervju. Utdraget som ska uppvisas är: Registerutdrag för arbete med barn - Annan verksamhet än skola eller barnomsorg
Kontaktpersoner
Jessica Holst, Enhetschef, tel. 0454-56 34 06, mejl: jessica.holst@karlshamn.se
Ann-Katrin Stenlycke, Enhetschef, tel. 0454-818 52, mejl: ann-kathrin.stenlycke@karlshamn.se
Fackliga företrädare nås via mejl:
– Vision: Julia Solovof: julia.solokof@karlshamn.se
– Akademikerförbundet SSR: akademikerforbundetssr@karlshamn.se
Besök gärna Så jobbar vi med rekrytering - Karlshamns kommun Där hittar du viktig information kring bland annat vad som gäller dig som har skyddade personuppgifter, hur vi kontrollerar rätten att arbeta i Sverige, när du behöver och hur du beställer ett utdrag ur belastningsregistret samt krigsplacering vid anställning