Publicerad: 2025-09-18

Information- samt Dataskyddssamordnare
Säkerhetssamordnare med inriktning mot Informationssäkerhet samt Dataskydd, Södertälje
Säkerhetsavdelningen är organisatoriskt en del av Kommunstyrelsekontoret och är en gemensam säkerhetsavdelning för hela kommunkoncernen, dvs förvaltningen och vår bolagskoncern Telge. Förvaltningen består av sju kontor. Telge AB är moderbolag för bolagskoncernen som i sin tur består av åtta bolag. Avdelningen ansvarar för att driva, samordna och följa upp kommun koncernens strategiska arbete inom brottsförebyggande, civil beredskap, säkerhetsskydd, verksamhetsskydd, krisberedskap, informationssäkerhet samt dataskydd.
Dina arbetsuppgifter
I rollen som junior informations- och dataskyddssamordnare kommer du att arbeta nära organisationens CISO och dataskyddskoordinator. Du kommer att vara delaktig i utvecklingen av styrdokument, rutiner och riktlinjer samt bidra i arbetet med riskanalyser, incidenthantering och olika utredningar. En central del av ditt uppdrag är att samordna efterlevnaden av dataskyddsförordningen (GDPR) och interna krav på informationssäkerhet inom Kommunstyrelsens kontor. Du stödjer verksamheterna i att tolka och förstå regelverk, deltar i utbildnings- och informationsinsatser för att öka medvetenheten samt engageras i projekt och initiativ kopplade till digitalisering, informationssäkerhet och dataskydd. Genom rollen får du möjlighet att successivt växa in i ett kvalificerat arbete där du bidrar till att utveckla och stärka kommunens förmåga inom informations- och dataskyddsområdet.
I rollen som junior informations- och dataskyddssamordnare kommer du att:
- Samordna efterlevnaden av dataskyddsförordningen (GDPR) och interna krav på informationssäkerhet inom Kommunstyrelsens kontor.
- Stödja CISO och dataskyddskoordinatorn i det dagliga arbetet med informationssäkerhet och dataskydd.
- Delta i arbetet med att utveckla och implementera styrdokument, rutiner och riktlinjer.
- Medverka i riskanalyser, incidenthantering och utredningar kopplade till informationssäkerhet och dataskydd.
- Stötta organisationens verksamheter i att tolka och förstå krav och regelverk.
- Vara delaktig i utbildnings- och informationsinsatser för att öka medvetenheten inom informationssäkerhet och dataskydd.
- Följa utvecklingen inom området och bidra till att identifiera förbättringsområden.
- Delta i projekt och initiativ som rör digitalisering, säkerhet och skydd av personuppgifter
Vem är du?
Krav:
- Relevant akademisk examen eller pågående högre utbildning inom exempelvis informationssäkerhet, datavetenskap, systemvetenskap, juridik, statsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- Grundläggande kunskap om informationssäkerhet och dataskyddsförordningen (GDPR).
- God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
- God analytisk förmåga och förmåga att strukturera och följa upp arbete.
- Hög integritet och förståelse för vikten av att hantera känsliga frågor på ett ansvarsfullt sätt.
Meriterande:
- Praktik, projektarbete eller examensarbete inom informationssäkerhet, IT-säkerhet, juridik kopplat till dataskydd eller annan närliggande disciplin.
- Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation eller annan komplex organisation.
- Kunskap om standarder och ramverk för informationssäkerhet, t.ex. ISO 27001.
- Intresse för utveckling inom cybersäkerhet, dataskydd och digitalisering.
- Erfarenhet av att hantera eller analysera incidenter kopplade till informationssäkerhet eller dataskydd (t.ex. under studier eller praktik).
- Förmåga att samarbeta i tvärfunktionella team och skapa förståelse för regelverk i verksamheten.
Personliga egenskaper:
- Som person är du driven och analytisk med förmåga att på ett strukturerat sätt planera, genomföra samt följa upp strategiskt arbete utifrån uppsatta mål.
- Du ska ha en god förmåga att jobba självständigt.
- En stor det av arbetet sker i samverkan både inom kommunkoncernen, med andra myndigheter och organisationer, vilket ställer höga krav på din förmåga att vara kommunikativ och lyhörd mot din omgivning.
- Du ska ha förmåga att tempoväxla mellan ordinarie, långsiktiga arbetsuppgifter och hantering av oförutsägbara händelser.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.
Stadshuset är centralt beläget med goda kommunikationsmöjligheter och enbart 150 meter till pendeltågsstationen Södertälje Centrum.
Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer.
Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida:
https://www.sodertalje.se/formaner
Välkommen till oss!
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.