Publicerad: 2025-09-19

Logotyp

Biståndshandläggare till Hemgångstödet

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Välkommen till ett meningsfullt arbete där du varje dag får bidra till att någon annan kan leva ett bättre liv.Ansök idag och bli en viktig del av vår framtid!


Din roll hos oss

Som biståndshandläggare har du självständigt ansvar för handläggning, uppföljning och utvärdering av insatser enligt SoL inom omsorgsförvaltningen. Du samarbetar med flera i teamet och är underställd enhetschefen som du kommer att ha närhet till. Dina arbetsuppgifter innebär att utreda enskild människas rätt till stöd och hjälp utifrån sina behov och förutsättningar. Huvudsakligen innebär det att utreda, besluta och följa upp insatser enligt SoL.Det dagliga arbetet innefattar vårdplaneringar, dokumentation, individuella möten och samverkan med övrig personal, anhöriga och andra externa myndigheter.Dokumentation sker i Life Care. Som biståndshandläggare förväntas du bidra till att verksamheten håller en hög kvalitet med nöjda kunder. Du bidrar till ett gott arbetsklimat och teamkänsla utifrån ledorden: trygghet, självständighet och delaktighet. Vi har fin arbetsgemenskap och har ett utvecklande yrke med en mångfald av möten.


Vem söker vi?

Vi söker dig som har socionomexamen eller annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi vill att du har goda kunskaper i för området gällande lagstiftning och erfarenhet av handläggning enligt SoL.


Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i ditt arbete behöver du datorvana samt goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Har du erfarenhet av handläggning i verksamhetssystemet Life Care är det meriterande liksom erfarenhet av handläggning inom målgruppen äldre. B-körkort för manuell växellåda är ett krav.


Som person är du självständig och utvecklingsinriktad med förmåga att ta ansvar. Du har lätt för att samarbeta och kommunicera i tal och skrift. Du ska även ha beslutsförmåga samt förmåga att omsätta mål och visioner till praktisk handling.


Det här är vi

Du blir en del av ett team på totalt 29 medarbetare bestående av biståndshandläggare, sjuksköterskor, arbetsterapeuter, fysioterapeuter och undersköterskor. Vi arbetar tillsammans genom hela kundprocessen – från planering på sjukhuset till att hemgångsstödstiden avslutas, cirka tre veckor efter hemkomst.


Syftet med Hemgångsstöd är att skapa en trygg övergång från sjukhus eller korttidsboende till hemmet. Vi fokuserar på återhämtning, träning och rehabilitering i hemmiljö – alltid med individens bästa i centrum. Vårt team har ett nära och gott samarbete med Region Skåne.


Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne.


Vi erbjuder

Vi är drygt 7000 medarbetare i Kristianstads kommun som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Läs mer om våra förmåner och oss som arbetsgivare här. (https://www.kristianstad.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare.670.html)


Bra att veta

Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via ansökningsknapp. Istället skickar du din ansökan med posten eller lämnar ansökan på Rådhus Skåne. Märk kuvertet med titel och referensnummer. Har du frågor kan du kontakta medborgarcenter 044-13 50 00.


Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93. Välj 1 - Visma Recruit och 2 - arbetssökande.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Kristianstad

Populära jobb i Kristianstad