Publicerad: 2025-09-19
Erfaren lönespecialist - Bioinvent
Är du en erfaren lönespecialist redo för en internationell utmaning inom biotech? BioInvent söker nu en ny kollega som vill arbeta i en internationell miljö och bli en viktig del av vårt team.
BioInvent är en ledande aktör inom bioteknik och cancerterapi med en mission att förändra cancerbehandling med banbrytande, immunmodulerande first-in-class-antikroppar. Vi är noterade på NASDAQ Stockholm (BINV) och samarbetar med internationella partners världen över. Läs mer om Bioinvent här.
I rollen som lönespecialist kommer du att bli en del av ekonomiavdelningen med många kontaktytor, både inom företaget och externt. Du får chansen att arbeta med lönehantering och bokföring i en internationell miljö. BioInvent har ungefär 100 anställda i Lund och cirka 15 personer utspridda över ett tiotal länder.
Ansvarsområden och arbetsuppgifter
Löneprocess och administration
- Driva hela löneprocessen från inmatning till utbetalning.
- Hantera reseräkningar, förmånsberäkningar samt pensioner och andra förmåner.
- Stödja medarbetare i löne- och förmånsrelaterade frågor.
Ekonomi och redovisning
- Sköta lönerelaterade betalningar, kostnadskontering och löpande bokföring.
- Stämma av och kontrollera lönerelaterade delar av resultat- och balansräkningen.
- Delta i kvartals- och årsbokslut genom att ta fram underlag och analyser.
Internationell samordning
- Koordinera lönehantering med lokala konsulter i ett tiotal länder.
Analys och utveckling
- Ta fram rapporter och kostnadsanalyser.
- Underhålla system och utveckla rutiner, processbeskrivningar och manualer.
Om dig
Vi söker dig som kombinerar gedigen erfarenhet med en positiv och professionell inställning. Du är noggrann, strukturerad och trivs i en roll där både samarbete och självständighet är viktiga.
Kravprofil
- Utbildning som lönespecialist från yrkeshögskola eller motsvarande inom ekonomi.
- Minst 5–10 års erfarenhet som lönespecialist/redovisningsekonom, med dokumenterad erfarenhet av självständig lönehantering och bokföring.
- Mycket god kännedom om svenska löne- och redovisningsregler och längre erfarenhet från att självständigt ha arbetat med några utländska länders löneregler.
- Erfarenhet av att koordinera lönehantering i flera länder.
- Mycket goda kunskaper i Excel.
- Flytande svenska och engelska, i både tal och skrift.
- Starkt systemintresse med förståelse för hur olika system kommunicerar och hur rapporter kan byggas och anpassas för verksamhetens behov.
Meriterande
- Erfarenhet av Kontek, Flex, Pyramid och QlikView.
Vad vi erbjuder Hos oss får du arbeta nära forskning och utveckling av cancerläkemedel i framkant, i en kultur som präglas av samarbete, engagemang och nyfikenhet. Du får en ansvarsfull roll med ett självständigt och stimulerande arbete.
Det är en heltidstjänst med 6 månaders provanställning, placerad vid vårt kontor på Ideon Science Park i Lund. Vi ser fram emot att välkomna dig till vårt team och hoppas att du blir en del av vår resa för att utveckla nya immunmodulerande antikroppar för cancerterapi.
I denna rekrytering samarbetar vi med Agardh Recruitment & Consulting. Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Pernilla Agardh på telefonnummer 072-249 94 80. Vi kommer att gå igenom ansökningar löpande, så vänta inte med att skicka in din ansökan. Vi ser fram emot att höra från dig!