Publicerad: 2025-09-19
Projektinköpare – investeringsprojekt inom el och automation
Din nya roll
Vill du använda din erfarenhet inom upphandling och projektinköp för att bidra till en hållbar framtid?
Som projektinköpare hos vår energikund får du möjlighet att vara med från projektstart till leverans. Du kommer att driva upphandlingsprocessen, skapa förfrågningsunderlag, förhandla avtal och säkerställa att leverantör och leverans håller högsta kvalitet. Du är länken mellan projektets behov och marknadens bästa leverantörer – med fokus på både affärsnytta och hållbarhet.
Dina arbetsuppgifter:
- Driva inköpsdelen i investeringsprojekt, från start till avslut.
- Skapa och ansvara för förfrågningsunderlag, avtalsutkast och övrig dokumentation.
- Genomföra upphandlingar med fokus på konkurrens, kvalitet och lönsamhet.
- Delta i marknadsdialoger och RFI-processer för att säkerställa bästa leverantörsval.
- Bidra med inköpsstrategier som skapar värde och kvalitetssäkrar projektet.
- Förhandla avtal och uppnå mätbara besparingar.
- Följa upp avvikelser och regleringar med leverantörer.
- Minst 5 års erfarenhet av projektinköp inom entreprenader
- Relevant universitetsutbildning inom teknik, juridik eller ekonomi
- Erfarenhet av investeringsprojekt och entreprenadupphandlingar. Med entreprenader menar vi upphandling inom mekanik (exempelvis svets, rörarbeten) och process samt upphandlingar inom el och automation (exempelvis styrsystemsbyten, uppgraderingar)
- Ha kunskap om och vara van att arbeta med entreprenadjuridik och de vanliga förekommande avtalsformerna (AB/ABT (och ibland ABA)).
- Erfarenhet att upphandla i privat regi (vår kund råder inte längre under LUF)
- Förståelse och ett intresse för teknik och energi
För att lyckas i rollen som projektinköpare behöver du ha ett starkt sinne för ekonomi, affärer och juridik, samtidigt som ditt arbetssätt präglas av långsiktighet och helhetssyn. Du drivs av att nå dina mål, är nyfiken, ansvarstagande och tar egna initiativ. Att bidra till lönsamhet och uppnå besparingar triggar dig, och du är en skicklig förhandlare som får resultat. Eftersom rollen innebär många kontaktytor är det också viktigt att du är lyhörd och trivs med att samarbeta med andra.
Välkommen med din ansökanAnställningens omfattning: Heltid, 100% Anställningsform: Tidsbegränsad anställning som konsult via JobBusters. Placering: På deras olika anläggningar inom Stockholms län. Start: Enligt överenskommelse. Slut: 2026-09-30 med option om förlängning på 1 år. Sista ansökningsdag: 2025-09-30 Utvalda förmåner: Kollektivavtal, Friskvårdsbidrag, Benifex med mera I din ansökan: säkerställ att det tydligt framgår att du är kvalificerad utefter kundens önskade kvalifikationer.
Bra att känna till!Vi går igenom ansökningarna löpande. Då processerna i konsultvärlden ofta går snabbt kan tjänsten tillsättas innan sista ansökningsdatum – vänta därför inte med att skicka in din ansökan!
Du behöver inte skriva ett personligt brev utan i stället ber vi dig svara på urvalsfrågorna i samband med ansökan.
FöretagspresentationVår kund är ett energibolag som tryggar invånarna med tillgång till värme, el, kyla och avfallstjänster. Här strävar man alltid för att utveckla verksamheten i takt med kunders, medarbetare och samhällets förväntningar. Huvudkontoren finns utplacerade i Stockholmsområdet.