Publicerad: 2025-09-23
Socialsekreterare till biståndsenheten
Strömstads kommun är en liten och nära organisation där alla är viktiga och arbetar tillsammans för att leverera bästa möjliga service.
Inom Socialförvaltningen arbetar vi tillsammans för att de vi är till för ska ges möjlighet att leva ett bra liv utifrån sina unika förutsättningar. Varje dag skapar vi mening i vardagen, ger stöd där det behövs och tar ansvar för att skapa trygghet och ett gott liv hela livet.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du arbeta i ett tryggt och engagerat team där din kompetens gör skillnad varje dag?
Nu söker vi en socialsekreterare som vill vara med på vår utvecklingsresa mot en mer förebyggande, tillitsbaserad och individanpassad socialtjänst. Med den nya Socialtjänstlagen på väg in står vi inför en spännande förändring, där vi vill arbeta hållbart och proaktivt, och du kommer in i precis rätt tid.
Hos oss blir du en del av ett samarbetsinriktat team som verkar inom LSS, äldreomsorg, socialpsykiatri, färdtjänst och bostadsanpassning. Vi delar med oss av erfarenheter, hjälper varandra och arbetar tillsammans mot gemensamma mål där ett nära samarbete och flexibilitet är förutsättningen.
Som socialsekreterare hos oss kommer du att:
• Utreda, bedöma, besluta och följa upp insatser enligt SoL och LSS.
• Arbeta utifrån metoden IBIC Individens Behov i Centrum.
• Samverka med den enskilde, anhöriga, vårdgivare och andra aktörer.
• Vara en del i vår förändringsresa kopplad till nya Socialtjänstlagen.
• Bidra till att utveckla och kvalitetssäkra våra processer, arbetssätt och rutiner i handläggning.
Välkommen att bidra med din erfarenhet, ditt engagemang och dina idéer tillsammans bygger vi framtidens socialtjänst!
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med:
• Examen från socionomprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänst.
• God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
• B-körkort.
Det är meriterande om du arbetat enligt IBIC (Individens behov i centrum) och har kunskap om ICF. Du är också trygg i att arbeta i flera digitala system och på olika digitala plattformar.
Du har en god empatisk förmåga och kan sätta dig in i andra människors situation utan att ta över deras känslor. Du är initiativtagande, lösningsfokuserad och bidrar till ett gott arbetsklimat. I din roll är samverkan både internt och externt en viktig del, och vi ser därför att du har lätt för att skapa goda samarbeten och förtroendefulla relationer. Då arbetet innebär myndighetsutövning ställs höga krav på din integritet, din förmåga att göra rättssäkra bedömningar och att balansera empati med ett professionellt förhållningssätt.
Vi ser det viktigt att förena arbete och fritid och du kommer kunna påverka din vardag genom vårt årsarbetstidsavtal. Friskvårdsbidrag får du upp till 2 500 kr/år.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Rekryteringsprocessen sker löpande.
Välkommen med din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Inom Socialförvaltningen arbetar vi tillsammans för att de vi är till för ska ges möjlighet att leva ett bra liv utifrån sina unika förutsättningar. Varje dag skapar vi mening i vardagen, ger stöd där det behövs och tar ansvar för att skapa trygghet och ett gott liv hela livet.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du arbeta i ett tryggt och engagerat team där din kompetens gör skillnad varje dag?
Nu söker vi en socialsekreterare som vill vara med på vår utvecklingsresa mot en mer förebyggande, tillitsbaserad och individanpassad socialtjänst. Med den nya Socialtjänstlagen på väg in står vi inför en spännande förändring, där vi vill arbeta hållbart och proaktivt, och du kommer in i precis rätt tid.
Hos oss blir du en del av ett samarbetsinriktat team som verkar inom LSS, äldreomsorg, socialpsykiatri, färdtjänst och bostadsanpassning. Vi delar med oss av erfarenheter, hjälper varandra och arbetar tillsammans mot gemensamma mål där ett nära samarbete och flexibilitet är förutsättningen.
Som socialsekreterare hos oss kommer du att:
• Utreda, bedöma, besluta och följa upp insatser enligt SoL och LSS.
• Arbeta utifrån metoden IBIC Individens Behov i Centrum.
• Samverka med den enskilde, anhöriga, vårdgivare och andra aktörer.
• Vara en del i vår förändringsresa kopplad till nya Socialtjänstlagen.
• Bidra till att utveckla och kvalitetssäkra våra processer, arbetssätt och rutiner i handläggning.
Välkommen att bidra med din erfarenhet, ditt engagemang och dina idéer tillsammans bygger vi framtidens socialtjänst!
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med:
• Examen från socionomprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänst.
• God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
• B-körkort.
Det är meriterande om du arbetat enligt IBIC (Individens behov i centrum) och har kunskap om ICF. Du är också trygg i att arbeta i flera digitala system och på olika digitala plattformar.
Du har en god empatisk förmåga och kan sätta dig in i andra människors situation utan att ta över deras känslor. Du är initiativtagande, lösningsfokuserad och bidrar till ett gott arbetsklimat. I din roll är samverkan både internt och externt en viktig del, och vi ser därför att du har lätt för att skapa goda samarbeten och förtroendefulla relationer. Då arbetet innebär myndighetsutövning ställs höga krav på din integritet, din förmåga att göra rättssäkra bedömningar och att balansera empati med ett professionellt förhållningssätt.
Vi ser det viktigt att förena arbete och fritid och du kommer kunna påverka din vardag genom vårt årsarbetstidsavtal. Friskvårdsbidrag får du upp till 2 500 kr/år.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Rekryteringsprocessen sker löpande.
Välkommen med din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.