Publicerad: 2025-09-26

Upphandlingsstrateg
I Åtvidabergs kommun arbetar du i en organisation som präglas av framåtanda. Varje medarbetare bidrar med sin unika kompetens, och vi värdesätter samarbete och lärande inom organisationen. Här finns det möjlighet att utvecklas och växa i din yrkesroll.
Läs gärna mer om hur det är att arbeta på Åtvidabergs kommun:
https://atvidaberg.se/jobba-hos-oss
Välkommen till en arbetsplats där vi inte bara vågar tänka nytt – vi uppmuntrar det! I Åtvidabergs kommun jobbar vi med mod, helhetssyn och långsiktighet i allt vi gör.
Kommunledningsförvaltningen söker nu upphandlingsstrateg!
Inom Åtvidabergs kommun arbetar ekonomienheten med budget, uppföljning, ekonomistyrning, upphandling och redovisning på ett professionellt och utvecklingsinriktat sätt för stödja kommunen, kommunägda bolag och kommunalförbund i deras verksamheter.
Dina arbetsuppgifter
Som upphandlingsstrateg skapar du förutsättningar att kommunen följer de lagar och regler som finns inom inköpsområdet och ser till att arbetet sker i enlighet med politiskt beslutade mål. Du stödjer verksamheten i att genomföra upphandlingar på ett korrekt och affärsmässigt sätt och bidrar till att de upphandlade avtalen kan användas och följas upp på ett enkelt sätt.
I rollen ger du kvalificerat stöd och råd till verksamheten i upphandlingsfrågor, affärs- och avtalsfrågor. Du ansvarar för mallar till upphandlingsdokument, avtalsadministration och övrig systemadministration. Du ansvarar även för informations- och utbildningsinsatser till verksamheter och näringsliv, driver överprövningsmål och ger stöd vid oenigheter med avtalspart.
Du leder och deltar även i utvecklings-och förbättringsprojekt för att kvalitetssäkra, effektivisera och utveckla kommunens upphandlings-och inköpsprocesser.
Du som söker
Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning med inriktning mot ekonomi, inköp eller juridik. Vi ser även att du har juridisk kompetens inom avtalsrätt och offentlig upphandling samt flerårig erfarenhet av offentlig upphandling.
För att lyckas i rollen ser vi att du har en god samarbetsförmåga och trivs med att arbeta brett i organisationen där olika perspektiv möts. Du är pedagogisk eftersom du besitter en specialistkompetens som behöver anpassas till olika mottagare. Du kan uttrycka dig klart och tydligt, både skriftligt och muntligt samt kan anpassa ditt språk efter målgruppen.
Vidare ser vi att du har förmågan att planera och organisera ditt arbete väl och kan sätta upp mål, organisera resurser, följa upp, avsluta aktiviteter samt hålla dig inom uppsatta tidsramar. Du har även en god analytisk förmåga och kan bryta ner komplex information för att identifiera mönster och samband.
Om rekryteringsprocessen
Varmt välkommen med din ansökan senast den 19 oktober.
Vi rekryterar löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan.
I Åtvidabergs kommun eftersträvar vi jämställdhet varför vi gärna ser en personalsammansättning som även speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar sökande som bidrar till detta.
Vi sköter hela rekryteringsprocessen själva och önskar därför denna gång inte några ytterligare erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Läs gärna mer om hur det är att arbeta på Åtvidabergs kommun:
https://atvidaberg.se/jobba-hos-oss
Välkommen till en arbetsplats där vi inte bara vågar tänka nytt – vi uppmuntrar det! I Åtvidabergs kommun jobbar vi med mod, helhetssyn och långsiktighet i allt vi gör.
Kommunledningsförvaltningen söker nu upphandlingsstrateg!
Inom Åtvidabergs kommun arbetar ekonomienheten med budget, uppföljning, ekonomistyrning, upphandling och redovisning på ett professionellt och utvecklingsinriktat sätt för stödja kommunen, kommunägda bolag och kommunalförbund i deras verksamheter.
Dina arbetsuppgifter
Som upphandlingsstrateg skapar du förutsättningar att kommunen följer de lagar och regler som finns inom inköpsområdet och ser till att arbetet sker i enlighet med politiskt beslutade mål. Du stödjer verksamheten i att genomföra upphandlingar på ett korrekt och affärsmässigt sätt och bidrar till att de upphandlade avtalen kan användas och följas upp på ett enkelt sätt.
I rollen ger du kvalificerat stöd och råd till verksamheten i upphandlingsfrågor, affärs- och avtalsfrågor. Du ansvarar för mallar till upphandlingsdokument, avtalsadministration och övrig systemadministration. Du ansvarar även för informations- och utbildningsinsatser till verksamheter och näringsliv, driver överprövningsmål och ger stöd vid oenigheter med avtalspart.
Du leder och deltar även i utvecklings-och förbättringsprojekt för att kvalitetssäkra, effektivisera och utveckla kommunens upphandlings-och inköpsprocesser.
Du som söker
Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning med inriktning mot ekonomi, inköp eller juridik. Vi ser även att du har juridisk kompetens inom avtalsrätt och offentlig upphandling samt flerårig erfarenhet av offentlig upphandling.
För att lyckas i rollen ser vi att du har en god samarbetsförmåga och trivs med att arbeta brett i organisationen där olika perspektiv möts. Du är pedagogisk eftersom du besitter en specialistkompetens som behöver anpassas till olika mottagare. Du kan uttrycka dig klart och tydligt, både skriftligt och muntligt samt kan anpassa ditt språk efter målgruppen.
Vidare ser vi att du har förmågan att planera och organisera ditt arbete väl och kan sätta upp mål, organisera resurser, följa upp, avsluta aktiviteter samt hålla dig inom uppsatta tidsramar. Du har även en god analytisk förmåga och kan bryta ner komplex information för att identifiera mönster och samband.
Om rekryteringsprocessen
Varmt välkommen med din ansökan senast den 19 oktober.
Vi rekryterar löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan.
I Åtvidabergs kommun eftersträvar vi jämställdhet varför vi gärna ser en personalsammansättning som även speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar sökande som bidrar till detta.
Vi sköter hela rekryteringsprocessen själva och önskar därför denna gång inte några ytterligare erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.