Publicerad: 2025-10-03
Nämndsekreterare – var med och säkerställ demokratin i praktiken
Du har säkert fått frågan "Vad jobbar du med?". I Bjuvs kommun ställer vi istället frågan "Vad jobbar du för?"
Vi arbetar för utveckling, hållbarhet, jämlikhet och framtiden för att tillsammans forma ett helt samhälle.
Vad jobbar du för?
ARBETSUPPGIFTER
Är du noggrann, strukturerad och har erfarenhet av offentlig förvaltning? Trivs du i en roll där du får bidra till att säkerställa öppenhet och rättssäkerhet? Då kan du vara den nämndsekreterare vi söker!
Tjänsten är placerad på kansliavdelningen på kommunstyrelsens förvaltning. I avdelningens uppdrag ingår att ansvara för kansliet, nämndsekretariat, registratur, kommunarkiv, ärendeberedning, informationssäkerhet, dataskydd och juridisk rådgivning, kvalitet och utveckling samt att ansvara för den administrativa processen vid allmänna val.
I tjänsten som nämndsekreterare ansvarar du för kultur- och fritidsnämnden samt för servicenämnden. Tjänsten innebär att du är sekreterare och nyckelperson när det gäller att samordna och administrera ärendeprocessen såsom ärendeberedning, kallelser, sammanträdeshandlingar, protokoll, expediera beslut och arkivering av avslutade ärenden. Arbetet som nämndsekreterare är omväxlande, utåtriktat och innebär många interna och externa kontakter. Du och kommunsekreteraren samarbetar och ersätter varandra vid behov.
Du ansvarar även för diarieföringen i kultur- och fritidsnämnden och servicenämnden. Du arbetar med att stötta förvaltningarnas diarieföring, utlämnande av allmänna handlingar och arkivering.
KVALIFIKATIONER
Du har relevant högskoleutbildning, exempelvis statsvetenskap alternativt relevant gymnasieutbildning i kombination med arbetslivserfarenhet från liknande uppgifter som kan bedömas likvärdigt. Du har goda kunskaper i de lagar och förordningar som styr kommunal verksamhet, till exempel kommunallagen, offentlighets- och sekretesslagen och förvaltningslagen. Har du även kunskap om GDPR, arkivlagen och informationssäkerhet är detta meriterande.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av att verka i en politiskt styrd organisation och av myndighetsutövning. Erfarenhet från administrativt arbete ser vi som en självklarhet och har du tidigare arbetat som registrator/sekreterare i nämnd, utskott är det meriterande. Du arbetar med vana och lätthet i system och digitala verktyg.
Som person ser vi att du är självständig och noggrann i ditt arbete. Du har lätt för att se sammanhang och du är trygg i att prioritera rätt frågor. Du känner även stort ansvar för dina uppdrag, dess genomförande och resultat. En förutsättning för att lyckas i rollen är att du har ett strukturerat arbetssätt och att du har förmågan att arbeta med flera parallella processer samtidigt. Du ser möjligheter och lösningar, och kan förhålla dig och
ditt arbetssätt till ständigt nya förutsättningar. Då du kommer att arbeta nära politiker och tjänstepersoner är det även viktigt att du trivs med att skapa goda relationer och att du har lätt för att samarbete med andra. Vi söker dig som har en bra förståelse för vad god service innebär och ser hur du kan bidra till den. Vidare är du en god kommunikatör som obehindrat uttrycker sig i tal och i skrift.
Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det finns goda möjligheter att utvecklas i denna roll och runt omkring dig finns härliga och kompetenta kollegor som du både hjälper och får stöd av. Din arbetsplats blir i kommunhuset, centralt belägen vid järnvägsstationen i Bjuv. Vi har bra kommunikationer mellan till exempel Helsingborg, Malmö, Lund och det är lätt att parkera om du kör bil. Bjuvs kommun erbjuder olika personalförmåner såsom attraktivt friskvårdsbidrag och semesterväxling. Viss möjlighet finns till distansarbete.
ÖVRIGT
Vi tillämpar löpande intervjuer och urval.
Vi arbetar för utveckling, hållbarhet, jämlikhet och framtiden för att tillsammans forma ett helt samhälle.
Vad jobbar du för?
ARBETSUPPGIFTER
Är du noggrann, strukturerad och har erfarenhet av offentlig förvaltning? Trivs du i en roll där du får bidra till att säkerställa öppenhet och rättssäkerhet? Då kan du vara den nämndsekreterare vi söker!
Tjänsten är placerad på kansliavdelningen på kommunstyrelsens förvaltning. I avdelningens uppdrag ingår att ansvara för kansliet, nämndsekretariat, registratur, kommunarkiv, ärendeberedning, informationssäkerhet, dataskydd och juridisk rådgivning, kvalitet och utveckling samt att ansvara för den administrativa processen vid allmänna val.
I tjänsten som nämndsekreterare ansvarar du för kultur- och fritidsnämnden samt för servicenämnden. Tjänsten innebär att du är sekreterare och nyckelperson när det gäller att samordna och administrera ärendeprocessen såsom ärendeberedning, kallelser, sammanträdeshandlingar, protokoll, expediera beslut och arkivering av avslutade ärenden. Arbetet som nämndsekreterare är omväxlande, utåtriktat och innebär många interna och externa kontakter. Du och kommunsekreteraren samarbetar och ersätter varandra vid behov.
Du ansvarar även för diarieföringen i kultur- och fritidsnämnden och servicenämnden. Du arbetar med att stötta förvaltningarnas diarieföring, utlämnande av allmänna handlingar och arkivering.
KVALIFIKATIONER
Du har relevant högskoleutbildning, exempelvis statsvetenskap alternativt relevant gymnasieutbildning i kombination med arbetslivserfarenhet från liknande uppgifter som kan bedömas likvärdigt. Du har goda kunskaper i de lagar och förordningar som styr kommunal verksamhet, till exempel kommunallagen, offentlighets- och sekretesslagen och förvaltningslagen. Har du även kunskap om GDPR, arkivlagen och informationssäkerhet är detta meriterande.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av att verka i en politiskt styrd organisation och av myndighetsutövning. Erfarenhet från administrativt arbete ser vi som en självklarhet och har du tidigare arbetat som registrator/sekreterare i nämnd, utskott är det meriterande. Du arbetar med vana och lätthet i system och digitala verktyg.
Som person ser vi att du är självständig och noggrann i ditt arbete. Du har lätt för att se sammanhang och du är trygg i att prioritera rätt frågor. Du känner även stort ansvar för dina uppdrag, dess genomförande och resultat. En förutsättning för att lyckas i rollen är att du har ett strukturerat arbetssätt och att du har förmågan att arbeta med flera parallella processer samtidigt. Du ser möjligheter och lösningar, och kan förhålla dig och
ditt arbetssätt till ständigt nya förutsättningar. Då du kommer att arbeta nära politiker och tjänstepersoner är det även viktigt att du trivs med att skapa goda relationer och att du har lätt för att samarbete med andra. Vi söker dig som har en bra förståelse för vad god service innebär och ser hur du kan bidra till den. Vidare är du en god kommunikatör som obehindrat uttrycker sig i tal och i skrift.
Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det finns goda möjligheter att utvecklas i denna roll och runt omkring dig finns härliga och kompetenta kollegor som du både hjälper och får stöd av. Din arbetsplats blir i kommunhuset, centralt belägen vid järnvägsstationen i Bjuv. Vi har bra kommunikationer mellan till exempel Helsingborg, Malmö, Lund och det är lätt att parkera om du kör bil. Bjuvs kommun erbjuder olika personalförmåner såsom attraktivt friskvårdsbidrag och semesterväxling. Viss möjlighet finns till distansarbete.
ÖVRIGT
Vi tillämpar löpande intervjuer och urval.