Publicerad: 2025-10-20

Vikariat Marknadskommunikatör - Social media
Till vårt regionkontor i Umeå söker vi nu en kreativ, nyfiken och strukturerad kommunikatör. Rollen omfattar arbete i våra sociala medier samt producera enklare grafiskt material utifrån varumärkets grafiska manér och mallar.
Folkuniversitetet är en bred organisation med verksamheter inom folkbildning, arbetsmarknadsuppdrag, YH-utbildningar samt Balettakademien i Umeå. Vi finns i de fyra nordligaste länen, samordnar all marknadskommunikation regionalt och tjänsten är platsbunden till regionkontoret i Umeå. Du blir en del av ett härligt team över ett stort geografiskt område.
Du kommer arbeta nära regional marknadsansvarig och behöver kunna arbeta agilt med löpande prioriteringar. I rollen ingår att representera Folkuniversitetet, region Norr i en nationell innehållsgrupp som arbetar med vårt gemensamma varumärke.
På Folkuniversitetet finns en genuin stolthet över det vi gör och våra värderingar inom demokrati, hållbarhet och mångfald avspeglar sig i allt vi gör. Här har du möjlighet att både påverka och växa tillsammans med andra. För vi tror starkt på kunskapens kraft att förändra både i det stora och det lilla och att din kompetens och engagemang är en del av detta.
Arbetsuppgifter
I rollen som kommunikatör kommer du att planera och skapa engagerande och relevant innehåll i våra kanaler för sociala medier. Du kommer arbeta med att marknadsföra via digital annonsering, genomföra analys och följa upp. Ditt verksamhetsområde är våra fyra län samt alla verksamheter. Du har möjlighet att bidra med egna idéer och chans att utveckla innehåll och kanaler. Vi ser gärna att du hänger med i trender för att öka vår synlighet och nå rätt målgrupp.
Förutom ansvar för våra kanaler i sociala medier kommer du arbeta med att ta fram enklare grafiska produktioner i framför allt Canva. Vi har ett nationellt varumärke att stödja och förhålla oss till samtidigt som vi arbetar på både lokal och regional nivå för att skapa en gemensam kommunikation med hög kvalitet.
Vem vi tror att du är
Vi tror att du är driven, kreativ, nyfiken och samtidigt strukturerad som både kan arbeta självgående och i nära samarbete med våra verksamheter. Vi tänker att du är värderingsdriven och vill se resultat av ditt arbete. Vi tror att du har en analytisk förmåga, är kundorienterad och följer med vad som händer i vår omvärld. Beroende på vilka kanaler du har erfarenhet av kan rollen komma att justeras där du bäst kommer tillrätta.
Vi ser att du har:
- utbildning inom digital marknadsföring, kommunikation eller motsvarande
- erfarenhet av digital marknadsföring och produktion av content i olika digitala kanaler
- kompetens inom Meta Business Manager, TikTok for Business och GoogleAds både för innehåll och analys
- förståelse av mätning och analys av digitala marknadsföringsaktiviteter
- erfarenhet av foto/rörligt material och enkel videoredigering
- kunskap och intresse för grafisk formgivning
- erfarenhet av Canva och Adobe Creative Suite
- drivet att arbeta självgående och trivs med att hantera flera projekt samtidigt
- har mycket god skriftlig kompetens och kan skriva målgruppsanpassat
- mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt
Omfattning och villkor
- Placeringsort: Umeå
- Omfattning: Vikariat 50% deltid, under föräldraledighet (ca 12 månader)
- Start: Januari 2026, efter överenskommelse
Välkommen med din ansökan. Vi behandlar inkomna ansökningar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.