Publicerad: 2025-10-20

Ekonom
Expansiva Borås är en kommun med framtidspotential som präglas av en helhetssyn, hållbar utveckling och tillväxt. Vi tar tillvara på tillväxten genom ständig utveckling och förnyelse inom alla områden. Mångfald, integration och jämställdhet är något som vi verkar för i alla beslut.
Din placering är Stadsledningskansliets finansenhet som ingår i avdelningen för Ekonomistyrning. Vi arbetar med styrning och uppföljning av stadens ekonomi och kommunstyrelsens verksamheter samt finansiering av kommunkoncernen. Vi söker dig som vill arbeta tillsammans med oss för att göra skillnad.
På Stadsledningskansliet sitter vi centralt i Borås med närhet till Borås Centralstation och Resecentrum.
Ekonom
Arbetsuppgifter
Som ekonom hos oss får du en viktig roll i arbetet med att säkerställa god ekonomisk styrning och en effektiv hantering av Borås Stads resurser. Som ekonom på Ekonomistyrning arbetar du med Stadsledningskansliets löpande bokföring och avstämningar och du deltar aktivt i förvaltningens bokslutsarbete. Du är ett dagligt stöd på förvaltningen i den löpande fakturahanteringen och du kommer att medverka i den ekonomistyrningen på förvaltningen.
Som ekonom hos oss arbetar du också tillsammans med finanssekreterare med löpande frågor kopplat till stadens internbank. Det innebär att du blir en del av ett litet team som dagligen följer utvecklingen av kommunkoncernens likviditet och behov av finansiering.
Du arbetar både självständigt och i nära samarbete med kollegor. Du kommer att medverka i den centrala styrningen av kommunens ekonomi och redovisning som Ekonomistyrning utövar.
Arbetsuppgifterna omfattar bland annat:
- Ansvar för förvaltningens kund- och leverantörsfakturor
- Bokföring och avstämningar
- Kvalitetssäkring av förvaltningens redovisning
- Delta i förvaltningens bokslutsarbete
- Information och utbildning i förvaltningen
- Likviditetsprognoser för kommunkoncernen och daglig uppföljning av kommunkoncernens likviditet
- Finansadministration såsom räntebetalningar och amorteringar
- Behörighetsadministration och beställning av bank- och betaltjänster för staden
- Månatliga finansrapporter
Övrig information
Vi planerar att genomföra anställningsintervjuerna under vecka 47 och 48.
Vi avböjer oss vänligt men bestämt kontakt från bemanningsföretag.
Kvalifikationer
Du förväntas ha god förmåga att samarbeta och samverka, både inom det egna området och inom förvaltningen som helhet. Du är en driven och engagerade ekonom som förväntas bidra till utveckling av rutiner och digitala arbetssätt för att ytterligare stärka kvalitet och effektivitet inom ekonomiområdet.
En del av ditt uppdrag är att kommunicera och utbilda inom ditt område inom förvaltningen och rollen kräver därför både lyhördhet och pedagogisk förmåga. Du behöver kunna arbeta självständigt men också samarbeta med andra inom organisationen och du har förståelse för att arbetet sker i en politiskt styrd organisation. Som person är du serviceinriktad, noggrann och ansvarstagande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi söker dig med högskoleexamen med inriktning ekonomi och erfarenhet från ekonomiarbete. Har du dessutom arbetat med ekonomi i offentlig verksamhet eller med redovisning i annan organisation är detta meriterande.
Krav:
- Högskoleutbildning inom ekonomi
- Erfarenhet från ekonomiarbete
- Erfarenhet från större ekonomi-/affärssystem
- Goda kunskaper i Excel
- Flytande svenska i tal och skrift
- Kommunikativ förmåga
Meriterande:
- Erfarenhet från offentlig förvaltning
- Erfarenhet av kommunal redovisning
- Goda kunskaper inom redovisning
- Genomfört effektivisering/digitalisering i arbetsprocesser
- Erfarenhet av likviditetsplanering och finansiering
Ansökan
Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök jobbet" nedan.