Publicerad: 2025-10-21

Nämndsekreterare för utbildningsnämnden
Enköpings kommun är en arbetsplats för dig som vill bidra till samhällsutveckling genom struktur, kvalitet och god service. Här får du möjlighet att arbeta med demokratiska processer och utveckla din kompetens i en professionell miljö.
Som nämndsekreterare arbetar du i nära samverkan med utbildningsförvaltningen, där du stödjer utbildningsnämndens arbete och bidrar till att beslutsprocessen fungerar rättssäkert och effektivt. Du är en del av den politiska infrastrukturen och får god insyn i verksamhetens strategiska frågor.
Tjänsten är organisatoriskt placerad på kommunledningsförvaltningen, där några av kommunens nämndsekreterare samordnas och samverkar. Det innebär att du har ett nära samarbete med andra nämndsekreterare och får stöd i gemensamma processer, samtidigt som du arbetar operativt mot utbildningsförvaltningen.
ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare för utbildningsnämnden har du en central roll i att samordna och kvalitetssäkra nämndens arbete. Du arbetar nära förvaltningschef och politiker, och ansvarar för:
• Att driva beredningsprocessen och samordna nämndens ärenden
• Planering av sammanträden, protokollföring och dokumentation
• Granskning och kvalitetssäkring av beslutsunderlag utifrån kommunalrättsliga aspekter
• Rådgivning till tjänstepersonsorganisationen kring ärendeprocessen
• Deltagande i utvecklingsarbete kopplat till berednings- och sammanträdesprocesser
• Hantering av nämndens fonder och andra administrativa uppdrag
• Samarbete med övriga nämndsekreterare i kommunen
Du får en bred och insiktsfull roll med både strategiska och operativa inslag där du har ett nära samarbete med andra stödfunktioner.
KVALIFIKATIONER
Formella krav:
• Relevant eftergymnasial utbildning, t.ex. inom offentlig förvaltning, juridik, statsvetenskap eller administration
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• Vana att arbeta strukturerat, självständigt och med hög noggrannhet
Meriterande:
• God kunskap om kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighetsprincipen
• Erfarenhet av arbete som nämndsekreterare eller liknande roll
• Erfarenhet av arbete i offentlig sektor och gärna nära politiken
• Erfarenhet av digitala ärendehanteringssystem (t.ex. W3D3, Lex eller liknande)
ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan! I vissa rekryteringar arbetar vi med löpande urval och du kan därför komma att höra ifrån oss innan angiven sista ansökningsdag.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.
Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida.
För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten via länken nedan:
https://enkoping.se/underwebbar/jobb-och-karriar-i-enkoping/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess.html
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Som nämndsekreterare arbetar du i nära samverkan med utbildningsförvaltningen, där du stödjer utbildningsnämndens arbete och bidrar till att beslutsprocessen fungerar rättssäkert och effektivt. Du är en del av den politiska infrastrukturen och får god insyn i verksamhetens strategiska frågor.
Tjänsten är organisatoriskt placerad på kommunledningsförvaltningen, där några av kommunens nämndsekreterare samordnas och samverkar. Det innebär att du har ett nära samarbete med andra nämndsekreterare och får stöd i gemensamma processer, samtidigt som du arbetar operativt mot utbildningsförvaltningen.
ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare för utbildningsnämnden har du en central roll i att samordna och kvalitetssäkra nämndens arbete. Du arbetar nära förvaltningschef och politiker, och ansvarar för:
• Att driva beredningsprocessen och samordna nämndens ärenden
• Planering av sammanträden, protokollföring och dokumentation
• Granskning och kvalitetssäkring av beslutsunderlag utifrån kommunalrättsliga aspekter
• Rådgivning till tjänstepersonsorganisationen kring ärendeprocessen
• Deltagande i utvecklingsarbete kopplat till berednings- och sammanträdesprocesser
• Hantering av nämndens fonder och andra administrativa uppdrag
• Samarbete med övriga nämndsekreterare i kommunen
Du får en bred och insiktsfull roll med både strategiska och operativa inslag där du har ett nära samarbete med andra stödfunktioner.
KVALIFIKATIONER
Formella krav:
• Relevant eftergymnasial utbildning, t.ex. inom offentlig förvaltning, juridik, statsvetenskap eller administration
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• Vana att arbeta strukturerat, självständigt och med hög noggrannhet
Meriterande:
• God kunskap om kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighetsprincipen
• Erfarenhet av arbete som nämndsekreterare eller liknande roll
• Erfarenhet av arbete i offentlig sektor och gärna nära politiken
• Erfarenhet av digitala ärendehanteringssystem (t.ex. W3D3, Lex eller liknande)
ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan! I vissa rekryteringar arbetar vi med löpande urval och du kan därför komma att höra ifrån oss innan angiven sista ansökningsdag.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.
Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida.
För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten via länken nedan:
https://enkoping.se/underwebbar/jobb-och-karriar-i-enkoping/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess.html
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.