Publicerad: 2025-10-22

Logotyp

Handläggare lss

Adress

Falun

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Välkommen till en arbetsplats där vi är ett team som tillsammans gör skillnad för falubon. Det är ett arbete som är stimulerande och meningsfullt, med möjligheter till att utvecklas som handläggare.


Vi ska vara till nytta för falubon och enkla att samarbeta med!


Arbetsuppgifter

Som handläggare LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) arbetar du mot målgruppen och du ansvarar för att ta emot ansökningar, utreda behov, fatta beslut och följa upp beslut. Vi utreder på ett rättssäkert sätt, vi är delaktiga inom både målgruppen och verksamhetens utveckling. Det ingår i arbetet att dokumentera och det sker i vårt verksamhetssystem Treserva.


I uppdraget ingår det att hålla i möten och ha kontakt med enskilda personer, brukare, gode män/förvaltare och anhöriga/företrädare. Det ingår också att ha ett nära samarbete med både interna och externa aktörer.  I alla kontakter är det viktigt att du lyssnar och inhämtar den information som behövs som underlag för att kunna fatta beslut.


Kvalifikationer

För rollen krävs:



• Vi söker dig som är socionom, alternativt tidigare utbildningar, ex. sociala omsorgsprogrammet eller socialarbetarprogrammet. Arbetsgivaren bedömer eventuell likvärdig utbildning.

• Vi ser gärna att du som söker har erfarenhet av myndighetsutövning/handläggning/biståndshandläggning och har på något sätt en förståelse för uppdraget och vilka utmaningar det innebär.

• Körkort är ett krav för tjänsten då vi använder bil i tjänsten.


Personliga egenskaper


Du som söker behöver vara trygg och stabil som person, som samarbetar och samspelar med andra. För att arbetet ska bli framgångsrikt ska du ha ett intresse för målgruppen och ha en förmåga att kommunicera på ett tydlig sätt för att säkerställa att information går fram. Det är viktigt att du är ansvarstagande och vill bli en självgående handläggare.


Meriterande kvalifikationer



• Det är meriterande om du har kunskap/erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Treserva, kunskap om IBIC (individens behov i centrum) och MI (motiverande samtal).


Anställningsvillkor

Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.


Bifoga gärna examensbevis/utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell förtjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju.


För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget direkt från polisens hemsida.


Om du blir aktuell för intervju, behöver du kunna uppvisa ID handling vid intervjutillfället och innehav av körkort. 


Övrigt

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Falun

Populära jobb i Falun