Publicerad: 2025-10-23
Utredare inom produktions- och kapacitetsstyrning i hälso- och sjukvården
Vill du vara en del av Socialstyrelsens arbete med att utveckla tillgängligheten och kapaciteten i hälso- och sjukvården? Då är det dig vi letar efter.
Hos oss får du ett omväxlande arbete där fokus är frågor som befinner sig mitt i samhällsdebatten. Målet är att patienter ska kunna erbjudas rätt vård i rätt tid och att hälso- och sjukvården ska kunna balansera behov och kapacitet.
Om tjänsten
Socialstyrelsen förstärker arbetet med frågor som rör vårdens förmåga att uppnå förbättrad tillgänglighet genom att bättre balansera behov och kapacitet och söker därför en ny medarbetare.
Du kommer att arbeta på enheten för patientsäkerhet och kapacitetsplanering och vara en del av det team som jobbar med att stödja hälso- och sjukvården i frågor som rör styrning av produktion och kapacitet (PKS). Utöver detta har enheten även andra uppdrag på tillgänglighetsområdet exempelvis att etablera arbetet med Nationell vårdförmedling och framställning av riktvärden, stödmaterial och lägesbilder. Enheten ansvarar även för myndighetens arbete med patientsäkerhet, hälsoskydd och vårdhygien.
I detta arbete har du möjlighet att samla kunskap och generera ny förståelse för några av sjukvårdens mest aktuella frågor, samarbeta med olika aktörer för att utveckla lösningar och bidra till nytta för patienter, hälso- och sjukvårdens professioner och ledning.
I arbetsuppgifterna ingår att gemensamt med övriga utredare i teamet planera, genomföra och redovisa uppdragen internt som externt. Vi arbetar med att stödja hälso- och sjukvården på olika sätt. Genomförandet innebär bland annat att arbeta i nära dialog med målgrupper, ta fram stöd i olika former och att vara motorn i arbetet med att utveckla den kunskap som krävs för att hälso- och sjukvården ska kunna möta behov med tillräcklig kapacitet.
Du kan på sikt även komma att ingå i andra uppdrag på myndigheten och bistå i dessa uppdrag i olika roller. Regelbundna resor inom Sverige ingår i arbetet.
Om dig
För att trivas i rollen ser vi att du har en god initiativförmåga, har ett lösningsorienterat, målgruppsanpassat förhållningssätt samtidigt som du är flexibel och ansvarstagande. Det är viktigt att du är strukturerad och analytisk och att du har mycket god kommunikativ förmåga, kan förmedla ett budskap på ett tydligt sätt och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du är duktig på att växla mellan olika arbetsmetoder och att se till helheten i uppdraget.
Eftersom du kommer att ha många kontakter både internt och externt krävs att du är bra på att samarbeta och skapa goda relationer. Du behöver ha en god förmåga att bygga förtroende och känna dig trygg i frågor där det kan finnas olika uppfattning. Det är viktigt att du är en lagspelare som stöttar kollegorna och ser det som självklart att man gör arbetet ihop. Du ska vara orädd att ta dig an nya utmaningar och stimuleras av komplex problematik där du identifierar möjliga angreppsätt.
För denna tjänst kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper
Vi söker dig som har
• Akademisk utbildning inom område som myndigheten finner relevant, till exempel inom hälso- och sjukvård alternativt annan adekvat utbildning
• Aktuell, flerårig och relevant erfarenhet av utvecklings-och/eller utredningsarbete inom hälso- och sjukvårdsområdet
• God kunskap om hälso- och sjukvårdens organisation och styrning samt ansvar och roller inom hälso- och sjukvårdens organisation
• God förståelse för aktuella frågeställningar inom området tillgänglighet inom hälso-och sjukvården
• mycket god kommunikativ förmåga i svenska, i tal, muntlig framställning och skrift.
Det är meriterande om du har
• Praktisk erfarenhet av att arbeta med produktion- och kapacitetsstyrning i hälso- och sjukvården
• erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet alternativt på statlig myndighet
• erfarenhet av att utveckla och/eller implementera rutiner, standards eller lösningar inom hälso- och sjukvården
• erfarenhet av att leda projekt inom statlig verksamhet eller annan relevant offentlig aktör inom hälso- och sjukvården.
Bra att veta
Anställningen innebär tillsvidareanställning som inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till två dagar i veckan. Våren 2027 flyttar myndigheten till nyrenoverade lokaler i Solna strand. Din tjänstetitel blir utredare och din placering är på avdelningen Utveckling av hälso- och sjukvården på systemnivå.
När du ansöker får du besvara ett antal urvalsfrågor som är kopplade till kravprofilen i annonsen. Dina svar används som en del i urvalsarbetet och kan avgöra om du går vidare i rekryteringsprocessen eller inte. Det är därför viktigt att du svarar så utförligt och tydligt som möjligt. Vi använder inte det personliga brevet vid urvalet, därför bifogar du endast ditt CV
Om du har frågor om tjänsten, kontakta Enhetschef Anna Bennet-Bark på anna.bennet-bark@socialstyrelsen.se. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Marie Mårtensson, marie.martensson@socialstyrelsen.se.
Fackliga företrädare för SACO-S är Isabelle Ålander, isabelle.alander@socialstyrelsen.se Facklig företrädare för ST/OFR är Anders Nordlund, anders.nordlund@socialstyrelsen.se Samtliga nås på tel. 075-247 30 00.
Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.
Välkommen med din ansökan senast den 12 november 2025.
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom
samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för
att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Hos oss får du ett omväxlande arbete där fokus är frågor som befinner sig mitt i samhällsdebatten. Målet är att patienter ska kunna erbjudas rätt vård i rätt tid och att hälso- och sjukvården ska kunna balansera behov och kapacitet.
Om tjänsten
Socialstyrelsen förstärker arbetet med frågor som rör vårdens förmåga att uppnå förbättrad tillgänglighet genom att bättre balansera behov och kapacitet och söker därför en ny medarbetare.
Du kommer att arbeta på enheten för patientsäkerhet och kapacitetsplanering och vara en del av det team som jobbar med att stödja hälso- och sjukvården i frågor som rör styrning av produktion och kapacitet (PKS). Utöver detta har enheten även andra uppdrag på tillgänglighetsområdet exempelvis att etablera arbetet med Nationell vårdförmedling och framställning av riktvärden, stödmaterial och lägesbilder. Enheten ansvarar även för myndighetens arbete med patientsäkerhet, hälsoskydd och vårdhygien.
I detta arbete har du möjlighet att samla kunskap och generera ny förståelse för några av sjukvårdens mest aktuella frågor, samarbeta med olika aktörer för att utveckla lösningar och bidra till nytta för patienter, hälso- och sjukvårdens professioner och ledning.
I arbetsuppgifterna ingår att gemensamt med övriga utredare i teamet planera, genomföra och redovisa uppdragen internt som externt. Vi arbetar med att stödja hälso- och sjukvården på olika sätt. Genomförandet innebär bland annat att arbeta i nära dialog med målgrupper, ta fram stöd i olika former och att vara motorn i arbetet med att utveckla den kunskap som krävs för att hälso- och sjukvården ska kunna möta behov med tillräcklig kapacitet.
Du kan på sikt även komma att ingå i andra uppdrag på myndigheten och bistå i dessa uppdrag i olika roller. Regelbundna resor inom Sverige ingår i arbetet.
Om dig
För att trivas i rollen ser vi att du har en god initiativförmåga, har ett lösningsorienterat, målgruppsanpassat förhållningssätt samtidigt som du är flexibel och ansvarstagande. Det är viktigt att du är strukturerad och analytisk och att du har mycket god kommunikativ förmåga, kan förmedla ett budskap på ett tydligt sätt och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du är duktig på att växla mellan olika arbetsmetoder och att se till helheten i uppdraget.
Eftersom du kommer att ha många kontakter både internt och externt krävs att du är bra på att samarbeta och skapa goda relationer. Du behöver ha en god förmåga att bygga förtroende och känna dig trygg i frågor där det kan finnas olika uppfattning. Det är viktigt att du är en lagspelare som stöttar kollegorna och ser det som självklart att man gör arbetet ihop. Du ska vara orädd att ta dig an nya utmaningar och stimuleras av komplex problematik där du identifierar möjliga angreppsätt.
För denna tjänst kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper
Vi söker dig som har
• Akademisk utbildning inom område som myndigheten finner relevant, till exempel inom hälso- och sjukvård alternativt annan adekvat utbildning
• Aktuell, flerårig och relevant erfarenhet av utvecklings-och/eller utredningsarbete inom hälso- och sjukvårdsområdet
• God kunskap om hälso- och sjukvårdens organisation och styrning samt ansvar och roller inom hälso- och sjukvårdens organisation
• God förståelse för aktuella frågeställningar inom området tillgänglighet inom hälso-och sjukvården
• mycket god kommunikativ förmåga i svenska, i tal, muntlig framställning och skrift.
Det är meriterande om du har
• Praktisk erfarenhet av att arbeta med produktion- och kapacitetsstyrning i hälso- och sjukvården
• erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet alternativt på statlig myndighet
• erfarenhet av att utveckla och/eller implementera rutiner, standards eller lösningar inom hälso- och sjukvården
• erfarenhet av att leda projekt inom statlig verksamhet eller annan relevant offentlig aktör inom hälso- och sjukvården.
Bra att veta
Anställningen innebär tillsvidareanställning som inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till två dagar i veckan. Våren 2027 flyttar myndigheten till nyrenoverade lokaler i Solna strand. Din tjänstetitel blir utredare och din placering är på avdelningen Utveckling av hälso- och sjukvården på systemnivå.
När du ansöker får du besvara ett antal urvalsfrågor som är kopplade till kravprofilen i annonsen. Dina svar används som en del i urvalsarbetet och kan avgöra om du går vidare i rekryteringsprocessen eller inte. Det är därför viktigt att du svarar så utförligt och tydligt som möjligt. Vi använder inte det personliga brevet vid urvalet, därför bifogar du endast ditt CV
Om du har frågor om tjänsten, kontakta Enhetschef Anna Bennet-Bark på anna.bennet-bark@socialstyrelsen.se. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Marie Mårtensson, marie.martensson@socialstyrelsen.se.
Fackliga företrädare för SACO-S är Isabelle Ålander, isabelle.alander@socialstyrelsen.se Facklig företrädare för ST/OFR är Anders Nordlund, anders.nordlund@socialstyrelsen.se Samtliga nås på tel. 075-247 30 00.
Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.
Välkommen med din ansökan senast den 12 november 2025.
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom
samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för
att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.