Publicerad: 2025-10-30

Verksamhetschef sökes till SOLOMs hemtjänstorganisation
Är du en driven verksamhetschef med flerårig erfarenhet av att leda hemtjänst? Vill du ha det bästa av två världar – ett kommunalt vård- och omsorgsbolag med korta beslutsvägar samt stora möjligheter att påverka? Då kan du vara den vi söker!
Om tjänsten
Som verksamhetschef för SOLOMs hemtjänstorganisation har du det övergripande ansvaret för våra verksamheter inom hemtjänst, natt- och larmpatrull samt personlig assistans, ledsagar- och avlösarservice.
Du har fullt ansvar för personal, budget och resultat samt verkar för en god arbetsmiljö och hög kundnöjdhet. I verksamheten har du även stöd av en biträdande verksamhetschef och tre samordnare.
Du trivs med att arbeta operativt och att leda dynamiska verksamheter samtidigt som du är lyhörd för både medarbetare och kunders behov. I uppdraget samverkar du också med både externa aktörer och myndigheter.
Som verksamhetschef ingår du i affärsområdets ledningsgrupp tillsammans med andra verksamhetschefer inom äldreomsorg. Du har även stöd från våra stabsfunktioner inom HR, Kvalitet, Ekonomi, Kommunikation, IT och Fastighet.
Hos oss får du arbeta i ett företag som har det bästa av två världar, då vi är något så ovanligt som ett kommunalt vård- och omsorgsbolag. Vi ägs av Sollentuna kommun vilket ger en trygghet och stabilitet samtidigt som vi drivs i bolagsform med korta beslutsvägar och en entreprenörsdriven kultur. Vi finns bara i Sollentuna vilket ger närhet till verksamheter, kollegor, ledning och stab. Vi har kollektivavtal och du har möjlighet att löneväxla till pension och semester. Utöver det har vi förmåner som generöst friskvårdsbidrag och Edenred lunchkortet (subventionerad lunch).
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och beroende på din bakgrund kan provanställning komma att bli aktuellt. Arbetstiderna är förlagda till vardagar och tillträde sker enligt överenskommelse.
Om dig
För att lyckas i rollen ser vi att du har:
- Socionom- eller beteendevetenskaplig examen alternativt likvärdig högskole- eller universitetsexamen där socialrätt är en del av din utbildning
- Flera års erfarenhet som chef inom hemtjänst
- God kunskap om relevanta lagstiftningar för rollen (SOL, LSS etc.)
- Goda IT-kunskaper och vana att använda systemstöd i det dagliga arbetet
- Goda kunskaper i tal och skrift i svenska språket
Det är meriterande om du idag står på ett IVO-tillstånd. Det är även meriterande om du har tidigare erfarenhet av systemstöden Phoniro, Epsilon och/eller Aiai.
Som person är du resultatinriktad, trivs med att leda i förändring och kan snabbt ställa om när förutsättningar förändras. Du arbetar strukturerat och effektivt för att lösa utmaningar och nå gemensamma mål, samtidigt som du får med dig andra längs vägen. Som ledare är du trygg och tydlig i din kommunikation och har god förmåga att bygga relationer till både medarbetare, kunder och beställare.
Om rekryteringsprocessen
I den här rekryteringen kommer vi i processens slutskede använda oss av rekryteringstester som ett komplement till intervjuer. För chefsroller genomför vi även en bakgrundskontroll på slutkandidaten, innan anställningsavtal skrivs.
Om du blir kallad till en intervju behöver du kunna styrka att du har rätt att arbeta i Sverige, genom att uppvisa att du har medborgarskap inom EU/EES eller ett giltigt arbetstillstånd.
Före eventuell anställning behöver du lämna in ett utdrag ur belastningsregistret tillsammans med giltig fotolegitimation. Du behöver själv begära ut utdraget via polisens hemsida: Utdraget vi behöver heter "Kontrollera egna uppgifter". Detta ska i oöppnad kuvert lämnas in vid en ev. anställning.
För dig med skyddade personuppgifter hänvisar vi till vår HR-enhet för vägledning i hur du ansöker. Du når HR via växeln på 08-128 240 00.
Om SOLOM
SOLOM är Sollentuna kommuns största utförare inom äldreomsorg och LSS. Vi bildades 2013 och är något så unikt som ett kommunägt vård- och omsorgsföretag. SOLOM är en av Sollentunas största arbetsgivare och finns idag på ett 30-tal platser i kommunen. Med glädje, engagemang och respekt arbetar vi varje dag för att hjälpa våra kunder att ha huvudrollen i sina liv. Läs mer om oss på http://www.solom.se
Om tjänsten
Som verksamhetschef för SOLOMs hemtjänstorganisation har du det övergripande ansvaret för våra verksamheter inom hemtjänst, natt- och larmpatrull samt personlig assistans, ledsagar- och avlösarservice.
Du har fullt ansvar för personal, budget och resultat samt verkar för en god arbetsmiljö och hög kundnöjdhet. I verksamheten har du även stöd av en biträdande verksamhetschef och tre samordnare.
Du trivs med att arbeta operativt och att leda dynamiska verksamheter samtidigt som du är lyhörd för både medarbetare och kunders behov. I uppdraget samverkar du också med både externa aktörer och myndigheter.
Som verksamhetschef ingår du i affärsområdets ledningsgrupp tillsammans med andra verksamhetschefer inom äldreomsorg. Du har även stöd från våra stabsfunktioner inom HR, Kvalitet, Ekonomi, Kommunikation, IT och Fastighet.
Hos oss får du arbeta i ett företag som har det bästa av två världar, då vi är något så ovanligt som ett kommunalt vård- och omsorgsbolag. Vi ägs av Sollentuna kommun vilket ger en trygghet och stabilitet samtidigt som vi drivs i bolagsform med korta beslutsvägar och en entreprenörsdriven kultur. Vi finns bara i Sollentuna vilket ger närhet till verksamheter, kollegor, ledning och stab. Vi har kollektivavtal och du har möjlighet att löneväxla till pension och semester. Utöver det har vi förmåner som generöst friskvårdsbidrag och Edenred lunchkortet (subventionerad lunch).
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och beroende på din bakgrund kan provanställning komma att bli aktuellt. Arbetstiderna är förlagda till vardagar och tillträde sker enligt överenskommelse.
Om dig
För att lyckas i rollen ser vi att du har:
- Socionom- eller beteendevetenskaplig examen alternativt likvärdig högskole- eller universitetsexamen där socialrätt är en del av din utbildning
- Flera års erfarenhet som chef inom hemtjänst
- God kunskap om relevanta lagstiftningar för rollen (SOL, LSS etc.)
- Goda IT-kunskaper och vana att använda systemstöd i det dagliga arbetet
- Goda kunskaper i tal och skrift i svenska språket
Det är meriterande om du idag står på ett IVO-tillstånd. Det är även meriterande om du har tidigare erfarenhet av systemstöden Phoniro, Epsilon och/eller Aiai.
Som person är du resultatinriktad, trivs med att leda i förändring och kan snabbt ställa om när förutsättningar förändras. Du arbetar strukturerat och effektivt för att lösa utmaningar och nå gemensamma mål, samtidigt som du får med dig andra längs vägen. Som ledare är du trygg och tydlig i din kommunikation och har god förmåga att bygga relationer till både medarbetare, kunder och beställare.
Om rekryteringsprocessen
I den här rekryteringen kommer vi i processens slutskede använda oss av rekryteringstester som ett komplement till intervjuer. För chefsroller genomför vi även en bakgrundskontroll på slutkandidaten, innan anställningsavtal skrivs.
Om du blir kallad till en intervju behöver du kunna styrka att du har rätt att arbeta i Sverige, genom att uppvisa att du har medborgarskap inom EU/EES eller ett giltigt arbetstillstånd.
Före eventuell anställning behöver du lämna in ett utdrag ur belastningsregistret tillsammans med giltig fotolegitimation. Du behöver själv begära ut utdraget via polisens hemsida: Utdraget vi behöver heter "Kontrollera egna uppgifter". Detta ska i oöppnad kuvert lämnas in vid en ev. anställning.
För dig med skyddade personuppgifter hänvisar vi till vår HR-enhet för vägledning i hur du ansöker. Du når HR via växeln på 08-128 240 00.
Om SOLOM
SOLOM är Sollentuna kommuns största utförare inom äldreomsorg och LSS. Vi bildades 2013 och är något så unikt som ett kommunägt vård- och omsorgsföretag. SOLOM är en av Sollentunas största arbetsgivare och finns idag på ett 30-tal platser i kommunen. Med glädje, engagemang och respekt arbetar vi varje dag för att hjälpa våra kunder att ha huvudrollen i sina liv. Läs mer om oss på http://www.solom.se