Publicerad: 2025-10-31

Administratör Samhällsbyggnadsförvaltningen

Adress

Ydre

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Är du en person som drivs av utveckling? Gillar du att ta stöd av digitaliseringens möjligheter för att förenkla och förbättra? Tror du, liksom vi, att trivsel på arbetsplatsen är den viktigaste framgångsfaktorn för att uppnå resultat?


Vi kan då erbjuda dig ett meningsfullt, utmanande och utvecklande arbete som administratör på Samhällsbyggnadsförvaltningen. Du kommer att mötas av en välkomnande arbetsmiljö, korta beslutsvägar och en kommun där livskvalité står i fokus.


Kommunens litenhet skapar utmaningar, men också stora möjligheter för varje medarbetare att utvecklas inom nya områden. Närheten är stor till både engagerade medborgare och politiker, och vägen är kort från idé till beslut.


Om arbetet

Du ansvarar för den administrativa ärendehanteringen inom förvaltningens myndighetsutövning. Arbetsuppgifterna utgör bland annat registrering av ansökningar, telefon- och mailkontakt med myndigheter, sökande och berörda sakägare samt expediering och utskick av beslutade ärenden samt hantera överklaganden. Ett nytt digitalt arkiv är under implementering och du kommer att vara en viktig del i detta arbete samt med utvecklingen av förvaltningens befintliga verksamhetssystem. 


Du kommer även stötta hanteringen av förvaltningsövergripande registrering, expediering och arkivering av ärenden samt utlämnande av handlingar och hantering av överklagade ärenden.


Du kommer också stödja kollegor inom enheten med övriga uppgifter inom verksamheten, och andra administrativa arbetsuppgifter kan också tillkomma.


Kompetens

Vi söker dig som minst har två års eftergymnasial utbildning, som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Du ska också ha minst två års erfarenhet från administrativt arbete som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten och/eller ledning av projekt/uppdrag. Det är meriterande om du tidigare har arbetat som administratör mot en myndighetsverksamhet.


Vi förväntar oss att du tar ett aktivt ansvar för utvecklingsarbetet på sektorn. Det är meriterande om du har erfarenhet av digitaliseringsarbete.


Du bör ha kunskap om den lagstiftning som påverkar den kommunala administrationen så som arkiv, offentlighet och sekretess, kommunallag, förvaltningslag. Det är också meriterande om du har kunskap om plan- och bygglagen samt miljöbalken. Du har god datorvana och vi ser även att du gärna har erfarenhet av arbete med administrativa system. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.


Dina personliga egenskaper är viktiga för oss


För att lyckas i den här rollen behöver du ha ett naturligt driv, vara en positiv person som triggas av leverans och vilja till att driva igenom förbättringar. Som person är du trygg i dig själv och relaterar till andra människor på ett lyhört och smidigt sätt. Vi söker en självgående person som kan leda och delta i utveckling på förvaltningen.


Som person behöver du trivas med blandningen av repetitiva administrativa arbetsuppgifter och att lösa uppdrag självständigt. Du har lätt för att ta till dig ny kunskap och nya arbetssätt. Du har förmåga att organisera, planera och utföra ditt arbete på ett strukturerat sätt. Du gillar att samarbeta med andra och ger god service och bemötande till våra invånare och företag. Det är viktigt att du klarar av att hålla en hög kvalitet och ansvarstagande även vid tillfällen då arbetstempot är högt. 


Samarbetsvilja, tålmodighet och en dos humor hjälper oss att utvecklas tillsammans.


Varmt välkommen med din ansökan!


Mer information om tjänsten och ansökan

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och tillträde sker efter överenskommelse.


Vi rekryterar fortlöpande och kommer hålla intervjuer under ansökningsperioden. Därför är det bra om du skickar in din ansökan så snart som möjligt om du är intresserad. Sista ansökningsdag är 2025-11-23


Varmt välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev via länken.


Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.


Vi vill att det ska finnas människor med olika kön, etnisk och kulturell bakgrund och olika åldrar på alla nivåer i organisationen, eftersom det främjar utveckling och förnyelse. Ydre kommun välkomnar därför sökande som bidrar till detta.


Vi undanber oss kontakt med annonssäljare, samt säljare av rekryteringstjänster.


Om Ydre

Kommunkontoret ligger i Sveriges minsta centralort Österbymo i storslagna Ydre, i södra Östergötland. Här bor cirka 3 600 invånare året runt och sommartid blir vi betydligt fler.


YDRE - Östergötlands hemlighet


I södra Östergötland djupt inne i skogarna, på gränsen till Småland, finns det en liten kommun som heter Ydre. Många vet inte ens om att platsen existerar. Men har man en gång besökt bygden, sett dess trolska natur, lyssnat på tystnaden, doppat tån i Sommens klara vatten, vädrat näsborrarna i den friska luften, smakat på den lokala maten och lärt känna en Ydrebo, då vet man att man har upptäckt något speciellt – en hemlig skatt. Det är därför platsen marknadsförs som genom en viskning, i förtroende, för att just du ska få ta del av skatten. Så lyssna noga, för när du hör ordet livskvalitet viskas i din omgivning då vet du att målet är nära.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Ydre

Populära jobb i Ydre