Publicerad: 2025-11-03

Utredare
Är du självgående, lösningsorienterad och trivs med omväxlande uppgifter med korta deadlines? Vill du göra samhällsnytta och bidra till utvecklingen av digitalisering inom hälsa, vård och omsorg? Då kan det här vara en roll för dig.
Om tjänsten
Arbetsuppgifterna som utredare innebär en kombination av snabba, operativa insatser och längre, planerade projekt. Du arbetar både med att hantera akuta situationer när de uppstår och med att driva projekt på längre sikt. Arbetet kräver att du snabbt kan växla fokus, prioritera rätt och samtidigt hålla ett strukturerat arbetssätt över tid.
I rollen som utredare hos oss blir du en viktig del i arbetet med att:
- Besvara snabba och komplexa frågor från myndighetens ledning och uppdragsgivare.
- Bidra i myndighetens regeringsuppdrag, exempelvis genom att ta fram underlag, analyser och rapporter.
- Samordna och följa upp pågående uppdrag och bidra till att vi levererar i tid och med hög kvalitet.
- Producera skriftliga underlag och presentationer som används på strategisk och politisk nivå.
- Samarbeta med kollegor från olika delar av myndigheten och externa aktörer.
Du kommer att tillhöra enheten för uppdragsstöd och samordning, vilken är en av fyra enheter som ingår i avdelningen för analys och statistik.
Avdelningen för analys och statistik stärker myndighetens analysförmåga och tar fram underlag som gör det möjligt för regeringen, myndigheten och andra aktörer att fatta välgrundade beslut. Enheten för uppdragsstöd och samordning har ett särskilt ansvar för att hantera snabba frågor från ledningen och vår uppdragsgivare samt att samordna och stötta i myndighetens regeringsuppdrag.
Om dig
Vid rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som ser möjligheter i förändring och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du är lösningsorienterad och van att själv ta ansvar för dina uppgifter och att driva processer framåt. Vi utgår från att du arbetar strukturerat och målinriktad och fokuserar på att uppnå resultat. Du är kommunikativ och har en god samarbetsförmåga.
Vi söker dig som har:
• relevant akademisk utbildning, till exempel inom samhällsvetenskap, juridik, statsvetenskap, folkhälsa eller motsvarande
• god förståelse för statsförvaltningens struktur och dynamik, inklusive samspelet mellan myndigheter, Regeringskansliet och politiska beslutsfattare
• erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete, gärna inom offentlig verksamhet
• är van vid att analysera, strukturera och presentera komplex information på ett tydligt sätt
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande för tjänsten om du har:
• erfarenhet av arbete på statlig myndighet
• kunskap om hälso- och sjukvårdsområdet
• kunskap om digital informationsförsörjning
• erfarenhet av att arbeta i eller med regeringsuppdrag eller EU-projekt.
Vad erbjuder vi?
Vi är en myndighet i tillväxt. E-hälsomyndigheten erbjuder dig att vara med och skapa samhällsnytta. Vi arbetar med stora transaktionskritiska system som påverkar samhället, till exempel e-recept och Läkemedelskollen.
Hos oss kommer du att omges av trevliga och kompetenta arbetskamrater, på en myndighet med ett flertal viktiga samhällsuppdrag.
På E-hälsomyndigheten har alla medarbetare förtroendearbetstid och möjlighet att arbeta delvis på distans. Läs mer om hur det är att jobba hos oss: Jobba hos oss
Är du intresserad?
Frågor angående tjänsten besvaras av:
Enhetschef Cecilia Enström Öst: 010-175 37 08
 
Frågor angående rekryteringsprocessen besvaras av:
HR-specialist Elisabeth Axelsson: 010-106 08 98
Välkommen att skicka in din ansökan och cv via vårt rekryteringsverktyg senast den 24 november 2025. Ladda gärna upp examensbevis, betyg och intyg som är relevanta för tjänsten i samband med din ansökan.
Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placeringsort för anställningen är Stockholm eller Kalmar. Arbetet kan innebära tjänsteresor, främst mellan de båda orterna.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. Därför kan vi komma att behöva genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). För en del arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Om du har beslut om skyddade personuppgifter, kontakta den HR-specialist som finns namngiven i annonsen.
Om E-hälsomyndigheten
E-hälsomyndigheten driver utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen inom hälsa, vård och omsorg. Vi skapar förutsättningar för digitala tjänster och lösningar för privatpersoner och professioner inom hälso- och sjukvård, apotek och socialtjänst. Vi arbetar för att hälsodata ska bli tillgängliga i hela vårdkedjan, oavsett var individer får vård.
Hos oss arbetar cirka 600 medarbetare fördelat på två orter, Kalmar och Stockholm. Läs mer om oss på www.ehalsomyndigheten.se
Rekryteringen sköts av E-hälsomyndighetens HR-enhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Om tjänsten
Arbetsuppgifterna som utredare innebär en kombination av snabba, operativa insatser och längre, planerade projekt. Du arbetar både med att hantera akuta situationer när de uppstår och med att driva projekt på längre sikt. Arbetet kräver att du snabbt kan växla fokus, prioritera rätt och samtidigt hålla ett strukturerat arbetssätt över tid.
I rollen som utredare hos oss blir du en viktig del i arbetet med att:
- Besvara snabba och komplexa frågor från myndighetens ledning och uppdragsgivare.
- Bidra i myndighetens regeringsuppdrag, exempelvis genom att ta fram underlag, analyser och rapporter.
- Samordna och följa upp pågående uppdrag och bidra till att vi levererar i tid och med hög kvalitet.
- Producera skriftliga underlag och presentationer som används på strategisk och politisk nivå.
- Samarbeta med kollegor från olika delar av myndigheten och externa aktörer.
Du kommer att tillhöra enheten för uppdragsstöd och samordning, vilken är en av fyra enheter som ingår i avdelningen för analys och statistik.
Avdelningen för analys och statistik stärker myndighetens analysförmåga och tar fram underlag som gör det möjligt för regeringen, myndigheten och andra aktörer att fatta välgrundade beslut. Enheten för uppdragsstöd och samordning har ett särskilt ansvar för att hantera snabba frågor från ledningen och vår uppdragsgivare samt att samordna och stötta i myndighetens regeringsuppdrag.
Om dig
Vid rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som ser möjligheter i förändring och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du är lösningsorienterad och van att själv ta ansvar för dina uppgifter och att driva processer framåt. Vi utgår från att du arbetar strukturerat och målinriktad och fokuserar på att uppnå resultat. Du är kommunikativ och har en god samarbetsförmåga.
Vi söker dig som har:
• relevant akademisk utbildning, till exempel inom samhällsvetenskap, juridik, statsvetenskap, folkhälsa eller motsvarande
• god förståelse för statsförvaltningens struktur och dynamik, inklusive samspelet mellan myndigheter, Regeringskansliet och politiska beslutsfattare
• erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete, gärna inom offentlig verksamhet
• är van vid att analysera, strukturera och presentera komplex information på ett tydligt sätt
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande för tjänsten om du har:
• erfarenhet av arbete på statlig myndighet
• kunskap om hälso- och sjukvårdsområdet
• kunskap om digital informationsförsörjning
• erfarenhet av att arbeta i eller med regeringsuppdrag eller EU-projekt.
Vad erbjuder vi?
Vi är en myndighet i tillväxt. E-hälsomyndigheten erbjuder dig att vara med och skapa samhällsnytta. Vi arbetar med stora transaktionskritiska system som påverkar samhället, till exempel e-recept och Läkemedelskollen.
Hos oss kommer du att omges av trevliga och kompetenta arbetskamrater, på en myndighet med ett flertal viktiga samhällsuppdrag.
På E-hälsomyndigheten har alla medarbetare förtroendearbetstid och möjlighet att arbeta delvis på distans. Läs mer om hur det är att jobba hos oss: Jobba hos oss
Är du intresserad?
Frågor angående tjänsten besvaras av:
Enhetschef Cecilia Enström Öst: 010-175 37 08
Frågor angående rekryteringsprocessen besvaras av:
HR-specialist Elisabeth Axelsson: 010-106 08 98
Välkommen att skicka in din ansökan och cv via vårt rekryteringsverktyg senast den 24 november 2025. Ladda gärna upp examensbevis, betyg och intyg som är relevanta för tjänsten i samband med din ansökan.
Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placeringsort för anställningen är Stockholm eller Kalmar. Arbetet kan innebära tjänsteresor, främst mellan de båda orterna.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. Därför kan vi komma att behöva genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). För en del arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Om du har beslut om skyddade personuppgifter, kontakta den HR-specialist som finns namngiven i annonsen.
Om E-hälsomyndigheten
E-hälsomyndigheten driver utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen inom hälsa, vård och omsorg. Vi skapar förutsättningar för digitala tjänster och lösningar för privatpersoner och professioner inom hälso- och sjukvård, apotek och socialtjänst. Vi arbetar för att hälsodata ska bli tillgängliga i hela vårdkedjan, oavsett var individer får vård.
Hos oss arbetar cirka 600 medarbetare fördelat på två orter, Kalmar och Stockholm. Läs mer om oss på www.ehalsomyndigheten.se
Rekryteringen sköts av E-hälsomyndighetens HR-enhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.