Publicerad: 2025-11-03

Logotyp

Junior utredare

Adress

Kalmar

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Tycker du om att arbeta med text, har ett samhällsengagemang och vill bidra och utvecklas i en dynamisk miljö? Är du noggrann och gillar projekt med snabba leveranser? Då kan det här vara en roll för dig. 

Om tjänsten
Vi söker nu en junior utredare som vill bidra till myndighetens viktiga uppdrag. Rollen tror vi passar dig som är i början av din karriär och vill utvecklas inom vår myndighet och inom offentlig förvaltning och analysarbete.

I rollen kommer du bland annat att:

- Ansvara för mallar och dokument som används i myndighetens regeringsuppdrag.

- Göra sammanställningar och skapa kunskapsunderlag.

- Stötta i framtagandet av rapporter och presentationer.

- Korrekturläsa och kvalitetssäkra texter och andra underlag.

- Bidra i enhetens dagliga arbete och få inblick i myndighetens processer för regeringsuppdrag.

Du kommer att tillhöra enheten för uppdragsstöd och samordning, vilken är en av fyra enheter som ingår i avdelningen för analys och statistik. 

Avdelningen för analys och statistik stärker myndighetens analysförmåga och tar fram underlag som gör det möjligt för regeringen, myndigheten och andra aktörer att fatta välgrundade beslut. Enheten för uppdragsstöd och samordning hanterar frågor från ledningen och vår uppdragsgivare, ofta med kort deadline, samt samordnar och stöttar i myndighetens regeringsuppdrag.

Om dig
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper då de är avgörande för hur du kommer att trivas och lyckas i rollen. Därför söker vi dig som har noggrant och strukturerat arbetssätt. Du kan snabbt anpassa dig till ändrade förutsättningar och ser möjligheter i förändring. Vi utgår från att du själv kan ta ansvar för dina uppgifter och driva processer framåt. Du arbetar målinriktat, tar gärna del av andras kunskap och gillar att hjälpa till där det behövs.  

Vi söker dig som har:


• relevant akademisk utbildning, till exempel inom samhällsvetenskap, juridik, statsvetenskap, folkhälsa eller motsvarande på lägst magisternivå 
• erfarenhet av att arbeta med text och dokument
• erfarenhet av administration, rapportskrivning eller arbete i offentlig sektor
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

Det är meriterande för tjänsten om du har: 


• kunskap om eller intresse för hälso- och sjukvårdsområdet
• kunskap om eller intresse för digital informationsförsörjning.

Vad erbjuder vi?
Vi är en myndighet i tillväxt. E-hälsomyndigheten erbjuder dig att vara med och skapa samhällsnytta. Vi arbetar med stora transaktionskritiska system som påverkar samhället, till exempel e-recept och Läkemedelskollen.

Hos oss kommer du att omges av trevliga och kompetenta arbetskamrater, på en myndighet med ett flertal viktiga samhällsuppdrag.

På E-hälsomyndigheten har alla medarbetare förtroendearbetstid och möjlighet att arbeta delvis på distans. Läs mer om hur det är att jobba hos oss: Jobba hos oss

Är du intresserad?
Frågor angående tjänsten besvaras av:
Enhetschef Cecilia Enström Öst: 010-175 37 08

Frågor angående rekryteringsprocessen besvaras av:
HR-specialist Elisabeth Axelsson: 010-106 08 98

Välkommen att skicka in din ansökan och cv via vårt rekryteringsverktyg senast den 24 november 2025. Ladda gärna upp examensbevis, betyg och intyg som är relevanta för tjänsten i samband med din ansökan.

Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placeringsort för anställningen är Stockholm eller Kalmar. Arbetet kan innebära tjänsteresor, främst mellan de båda orterna.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. Därför kan vi komma att behöva genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). För en del arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Om du har beslut om skyddade personuppgifter, kontakta den HR-specialist som finns namngiven i annonsen.

Om E-hälsomyndigheten
E-hälsomyndigheten driver utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen inom hälsa, vård och omsorg. Vi skapar förutsättningar för digitala tjänster och lösningar för privatpersoner och professioner inom hälso- och sjukvård, apotek och socialtjänst. Vi arbetar för att hälsodata ska bli tillgängliga i hela vårdkedjan, oavsett var individer får vård.

Hos oss arbetar cirka 600 medarbetare fördelat på två orter, Kalmar och Stockholm. Läs mer om oss på www.ehalsomyndigheten.se

Rekryteringen sköts av E-hälsomyndighetens HR-enhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Kalmar

Populära jobb i Kalmar