Publicerad: 2025-11-04

Logotyp

Redovisningsekonom

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Helsingborgshem är ett modernt bostadsföretag med 12000 lägenheter i över 30 bostadsområden. Vi strävar efter att utveckla boenden, stadsdelar och service som matchar olika livsstilar och behov. Vill du vara med och göra Helsingborg till en attraktiv stad att leva och bo i för en mångfald av människor? Läs mer på www.helsingborgshem.se.


I rollen som redovisningsekonom på redovisningssektionen är du en av de mest seniora på sektionen och kompletterar som så redovisningschefen, specifikt när det gäller projektredovisning och moms.

I rollen förväntas du med din erfarenhet känna väl till K3, särskilt kap.17, komponentfördelning och vara en kunnig och stabil resonemangspartner till vår projektavdelning. Du är hands-on och tar ansvar för hantering och bokföring av ny- och ombyggnadsprojekt, mindre teamsinvesteringar och stöttar i allmänna konteringsfrågor och bidrar till sektionens utveckling.

Du bidrar till att våra arbetsrutiner och flöden, inom de områden där du är involverad, är väl dokumenterade, kommunicerade och justeras vid behov. Som person tycker du om att arbeta självständigt och ansvarar för att utförandet av dina arbetsuppgifter görs i tid, med god kvalité och enligt givna regelverk. Du har även del i redovisningssektionens gemensamma ansvar för gruppens prestation och resultat så det är naturligt för dig att hjälpa dina kollegor om så behövs.

Arbetsuppgifter
I rollen ingår ansvar för anläggnings- och inventarieregistret och tillgångsredovisningen samt de delar som är ekonomiavdelningens ansvar gällande pågående projekt, investeringar, immateriella och materiella tillgångar, avskrivningar, utrangeringar bland annat.

Några andra exempel på arbetsuppgifter och ansvar i rollen:

.Super user i anläggningssystemet Insikt Komponent
.delaktig i budget- och prognosarbete
.fastighetsdeklarationer
.momsredovisning, hela flödet från analys till sammanställning, redovisning och betalning.
.månads- och årsbokslutsarbete inkl. deltagande i sammansättning av årsredovisningar
.avstämning specifika balanskonton
.back-up till redovisningschefen
.support till interna organisationen gällande kontering, ombokningar m m
.upplägg av konton, driftprojekt, uppdatering av kontoplanen m m
.delaktig i förbättringsarbete
.övriga arbetsuppgifter inom redovisningssektionen

Kvalifikationer
För att kunna bidra och vara framgångsrik i den här rollen, ser vi gärna att du har följande erfarenheter och kunskaper med dig:

.Det är önskvärt är att du har 5 - 10 års relevant erfarenhet av liknande tjänst från medelstora till större bolag.
.Har du erfarenhet från fastighetsbolag är det en stor fördel men inte ett krav.
.Du har mycket goda kunskaper i anläggningsregistersystem och projektsystem, så som t ex Insikt Komponent och Hypergene projektmodul, och större ekonomisystem, gärna Visma Business.
.Du har en väl utvecklad kunskap i Excel. Kunskap i övriga Officeprogram är bra.

Personliga egenskaper
För att trivas och vara framgångsrik i rollen är du trygg och självgående i din yrkesroll. Du är strukturerad, analytisk, pedagogisk och van att prata ekonomi, även med icke-ekonomer. Vidare har du god samarbets- och kommunikationsförmåga, är servicemedveten och självgående.

Du arbetar proaktivt, tar tag i saker när det behövs, är lösningsorienterad och lyckas föra ditt arbete framåt även när du möter utmaningar. Du har i tidigare roller även deltagit i förbättrings-arbete.

Vi erbjuder
.En viktig roll i ett kunnigt team där du har möjlighet att bidra med din kompetens. 
.En arbetsplats där kundfokus, trygghet och kvalitet alltid är högsta prioritet.
.Ett företag med stort hjärta och ett tydligt fokus på samarbete.

Kontaktinformation
Angela Ekelöf, angela.ekelof@jeffersonwells.se

Arbetsplats
Regementsvägen 2

254 57 Helsingborg
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Helsingborg

Populära jobb i Helsingborg