Publicerad: 2025-11-07

Bemanningskonsulter till Rekrytering och Bemanning
Sundsvalls kommun är en av Norrlands största arbetsgivare med runt 8 000 medarbetare och över 300 yrken. Tillsammans fyller vi ett av de viktigaste uppdragen i samhället – att skapa nytta och värde för invånare, företag och framtida generationer. Oavsett verksamhet arbetar vi för samma sak, att vi ska vara en bra plats att bo, leva och verka på.
Just nu befinner vi oss i en spännande utvecklingsfas. Vi är en föregångare inom digital utveckling och artificiell intelligens, och leder arbetet med att skapa smarta lösningar för framtidens offentliga sektor.
Sundsvall har en central roll i den gröna omställningen i norra Sverige. Vi är övertygade om att de rätta platserna för den omställningen är här. Som kommun förbereder vi oss för att växa bland annat genom att bereda mark, skapa nya utbildningsplatser, marknadsföra kommunen och välkomna nya invånare från hela världen.
Vi söker två medarbetare för tidsbegränsad anställning till Sundsvalls kommuns Rekryterings- och bemanningsenhet, med placering på Servicecenter. Enheten består av rekryteringsspecialister, vikariesamordnare och bemanningskonsulter som arbetar tillsammans med att rekrytera och bemanna vikarier inom kommunens olika verksamheter. Uppdraget omfattar både akuta behov och vikariat upp till sex månader och innebär ett brett, kommunövergripande arbete.
ARBETSUPPGIFTER
Uppdraget som bemanningskonsult innebär att säkerställa att våra verksamheter har tillgång till rätt resurser när ordinarie personal är frånvarande. Det gäller både tillsvidareanställda inom poolverksamheten och kommunens timanställda vikarier. Vi arbetar enligt principen digitalt först, vilket innebär att all bemanning i första hand hanteras av vår digitala bokningsassistent. De arbetspass som av olika skäl inte kan bokas digitalt kommer i stället att hanteras manuellt av dig som bemanningskonsult.
Som bemanningskonsult ansvarar du för bemanning enligt schema, bemanningens telefonsupport samt för att upprätta och uppdatera rutindokument och guider vid behov. Rollen innebär även att du handleder och utbildar i vårt bemanningssystem Timecare Pool, samt deltar i utvecklingen av befintliga och nya digitala lösningar. I uppdraget ingår också att arbeta proaktivt med att identifiera verksamheternas behov av bemanningsstöd. Detta görs bland annat genom vikarieuppföljning enligt årshjul, med målet att kunna ge ett långsiktigt och effektivt stöd till våra verksamheter.
Tillsammans med övriga kollegor på enheten ansvarar du för att avdelningens mål uppnås. Du är även delaktig i enhetens effektiviseringsarbete och i utvecklingen av våra arbetssätt.
Enheten arbetar kontinuerligt med förbättringar, vilket innebär att verksamheten kan förändras utifrån organisationens behov och mål. Det kan även innebära att du, beroende på din kompetens, får möjlighet att ta dig an andra arbetsuppgifter inom avdelningen.
Arbetet bedrivs för närvarande enligt ett femveckorsschema med varierande arbetstider under dagtid och helg. Vanligtvis ingår en helg per femveckorsperiod.
Vikariat 100 %: 1 mars 2026 till 28 februari 2027
Vikariat 75 %: 1 juni 2026 till 31 maj 2027
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk examen inom personalområdet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig i kombination med relevant yrkeserfarenhet. Du har arbetat med arbetstidslagstiftning och har god yrkeserfarenhet av arbete inom i första hand bemanningsfrågor och/eller bemanningsplanering.
Du har mycket goda IT-kunskaper och är van vid att arbeta med olika digitala system, då dessa är vårt främsta arbetsverktyg. Du har även goda kunskaper i Office-paketet, särskilt i Word och Excel. För att lyckas i rollen har du erfarenhet av kundkontakt, både via telefon och digitala kanaler, och du uttrycker dig mycket väl på svenska såväl i tal som i skrift.
Det är meriterande om du har följande kvalifikationer:
• Du har påbyggnadskurser inom arbetsrättslig lagstiftning, främst ATL och LAS.
• Du har arbetat med utvecklingsarbeten och effektiviseringar gällande digitala processer och arbetssätt ser vi det som positivt.
• Du har erfarenhet av offentlig sektor
Verksamheten är händelsestyrd, vilket innebär att uppdrag och förutsättningar snabbt kan förändras. Därför behöver du vara flexibel och stresstålig. Du följer rutiner och processer men ser också utvecklingsmöjligheter och bidrar aktivt till förbättringar. Du trivs med att arbeta självständigt men också i nära samarbete med kollegor, chefer och beställare, där du kan prioritera och fatta beslut i olika ärenden. Vi söker dig som är engagerad, lösningsfokuserad och serviceinriktad, och som vill vara med och utveckla vår verksamhet framåt.
Du behöver ha intresse för och förmåga att se helheten i Rekryterings- och bemanningsenhetens gemensamma uppdrag. Det innebär att du ibland kan behöva växla mellan olika arbetsuppgifter utifrån verksamhetens behov.
Vi lägger stor vikt i personlig lämplighet!
ÖVRIGT
Personlighetstester kan komma att genomföras på slutkandidat.
Sundsvall är en kommun i utveckling. Vi erbjuder dig möjligheten att få vara med och göra skillnad. I rollen som bemanningskonsult kommer du att få vara delaktig i utvecklingsarbete för verksamheten. Möjlighet till distansarbete en del av arbetsveckan finns.
Är du intresserad av att läsa mer om Sundsvall? Klicka in på www.sundsvall.se eller är du intresserad av hur det vore att bo och arbeta i Sundsvall kan du läsa mer på www.nykommun.se/kommun/sundsvall/
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.
I Sundsvalls kommun gillar vi olika och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi värnar om det värde som jämn könsfördelning samt mångfald tillför våra verksamheter och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.
Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.rtjmedelpad.se/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanstpersonal-i-beredskap-rib
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Just nu befinner vi oss i en spännande utvecklingsfas. Vi är en föregångare inom digital utveckling och artificiell intelligens, och leder arbetet med att skapa smarta lösningar för framtidens offentliga sektor.
Sundsvall har en central roll i den gröna omställningen i norra Sverige. Vi är övertygade om att de rätta platserna för den omställningen är här. Som kommun förbereder vi oss för att växa bland annat genom att bereda mark, skapa nya utbildningsplatser, marknadsföra kommunen och välkomna nya invånare från hela världen.
Vi söker två medarbetare för tidsbegränsad anställning till Sundsvalls kommuns Rekryterings- och bemanningsenhet, med placering på Servicecenter. Enheten består av rekryteringsspecialister, vikariesamordnare och bemanningskonsulter som arbetar tillsammans med att rekrytera och bemanna vikarier inom kommunens olika verksamheter. Uppdraget omfattar både akuta behov och vikariat upp till sex månader och innebär ett brett, kommunövergripande arbete.
ARBETSUPPGIFTER
Uppdraget som bemanningskonsult innebär att säkerställa att våra verksamheter har tillgång till rätt resurser när ordinarie personal är frånvarande. Det gäller både tillsvidareanställda inom poolverksamheten och kommunens timanställda vikarier. Vi arbetar enligt principen digitalt först, vilket innebär att all bemanning i första hand hanteras av vår digitala bokningsassistent. De arbetspass som av olika skäl inte kan bokas digitalt kommer i stället att hanteras manuellt av dig som bemanningskonsult.
Som bemanningskonsult ansvarar du för bemanning enligt schema, bemanningens telefonsupport samt för att upprätta och uppdatera rutindokument och guider vid behov. Rollen innebär även att du handleder och utbildar i vårt bemanningssystem Timecare Pool, samt deltar i utvecklingen av befintliga och nya digitala lösningar. I uppdraget ingår också att arbeta proaktivt med att identifiera verksamheternas behov av bemanningsstöd. Detta görs bland annat genom vikarieuppföljning enligt årshjul, med målet att kunna ge ett långsiktigt och effektivt stöd till våra verksamheter.
Tillsammans med övriga kollegor på enheten ansvarar du för att avdelningens mål uppnås. Du är även delaktig i enhetens effektiviseringsarbete och i utvecklingen av våra arbetssätt.
Enheten arbetar kontinuerligt med förbättringar, vilket innebär att verksamheten kan förändras utifrån organisationens behov och mål. Det kan även innebära att du, beroende på din kompetens, får möjlighet att ta dig an andra arbetsuppgifter inom avdelningen.
Arbetet bedrivs för närvarande enligt ett femveckorsschema med varierande arbetstider under dagtid och helg. Vanligtvis ingår en helg per femveckorsperiod.
Vikariat 100 %: 1 mars 2026 till 28 februari 2027
Vikariat 75 %: 1 juni 2026 till 31 maj 2027
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk examen inom personalområdet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig i kombination med relevant yrkeserfarenhet. Du har arbetat med arbetstidslagstiftning och har god yrkeserfarenhet av arbete inom i första hand bemanningsfrågor och/eller bemanningsplanering.
Du har mycket goda IT-kunskaper och är van vid att arbeta med olika digitala system, då dessa är vårt främsta arbetsverktyg. Du har även goda kunskaper i Office-paketet, särskilt i Word och Excel. För att lyckas i rollen har du erfarenhet av kundkontakt, både via telefon och digitala kanaler, och du uttrycker dig mycket väl på svenska såväl i tal som i skrift.
Det är meriterande om du har följande kvalifikationer:
• Du har påbyggnadskurser inom arbetsrättslig lagstiftning, främst ATL och LAS.
• Du har arbetat med utvecklingsarbeten och effektiviseringar gällande digitala processer och arbetssätt ser vi det som positivt.
• Du har erfarenhet av offentlig sektor
Verksamheten är händelsestyrd, vilket innebär att uppdrag och förutsättningar snabbt kan förändras. Därför behöver du vara flexibel och stresstålig. Du följer rutiner och processer men ser också utvecklingsmöjligheter och bidrar aktivt till förbättringar. Du trivs med att arbeta självständigt men också i nära samarbete med kollegor, chefer och beställare, där du kan prioritera och fatta beslut i olika ärenden. Vi söker dig som är engagerad, lösningsfokuserad och serviceinriktad, och som vill vara med och utveckla vår verksamhet framåt.
Du behöver ha intresse för och förmåga att se helheten i Rekryterings- och bemanningsenhetens gemensamma uppdrag. Det innebär att du ibland kan behöva växla mellan olika arbetsuppgifter utifrån verksamhetens behov.
Vi lägger stor vikt i personlig lämplighet!
ÖVRIGT
Personlighetstester kan komma att genomföras på slutkandidat.
Sundsvall är en kommun i utveckling. Vi erbjuder dig möjligheten att få vara med och göra skillnad. I rollen som bemanningskonsult kommer du att få vara delaktig i utvecklingsarbete för verksamheten. Möjlighet till distansarbete en del av arbetsveckan finns.
Är du intresserad av att läsa mer om Sundsvall? Klicka in på www.sundsvall.se eller är du intresserad av hur det vore att bo och arbeta i Sundsvall kan du läsa mer på www.nykommun.se/kommun/sundsvall/
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.
I Sundsvalls kommun gillar vi olika och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi värnar om det värde som jämn könsfördelning samt mångfald tillför våra verksamheter och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.
Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.rtjmedelpad.se/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanstpersonal-i-beredskap-rib
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.