Publicerad: 2025-11-20

Registrator/säkerhetsskyddsregistrator till trafikkontoret
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Trafikkontoret ansvarar för att sköta om och utveckla Stockholms offentliga rum, så att de är trygga, attraktiva, framkomliga och hållbara. Uppdraget innefattar allt ifrån att ta hand om den befintliga stadsmiljön till att genomföra strategiska investeringsprojekt och planera för morgondagens växande storstad. För att klara vårt uppdrag är vi ca 470 kollegor, som huvudsakligen sitter i Tekniska Nämndhusets nyrenoverade lokaler på Kungsholmen. Tillsammans ser vi till att Stockholm fortsätter vara en stad i framkant med hållbara transportlösningar och levande miljöer, både idag och i framtiden.
Välkommen till oss
Informationshanteringsenheten är en del av avdelningen Verksamhetsstöd, som har ett brett ansvar för merparten av trafikkontorets stödprocesser, exempelvis HR, it, säkerhet och beredskap, synpunktshantering och nämndadministration.
På informationshanteringsenheten är vi 17 anställda, alla med olika ansvarsområden men med ett och samma mål: att styra och stödja trafikkontorets informationsrelaterade arbete och utveckling inom områdena arkiv och registratur, informationssäkerhet och dataskydd utifrån gällande lagstiftning och Stockholm stads riktlinjer. Informationshanteringsenheten arbetar även på uppdrag av exploateringskontoret.
Vill du arbeta där informationssäkerhet möter samhällsnytta? Bli vår nya registrator/säkerhetsskyddsregistrator och får en central roll i utvecklingen av trafikkontorets informationshantering.
Din roll
Som registrator ingår du i en arbetsgrupp med ytterligare tre registratorer som arbetar tillsammans med trafikkontorets och exploateringskontorets inkommande och utgående dokument. I arbetsuppgifterna ingår postöppning, hantering, fördelning och registrering av post och e-post samt arkivering. Medarbetarna på de båda kontoren diarieför själva sina utgående dokument, men i ditt jobb ingår att ge stöd och service till handläggare och chefer. Då det förekommer säkerhetsskyddsklassificerade handlingar inom verksamheten, vilka kräver en särskild hantering, utgör registraturet även säkerhetsskyddsregistratur.
Trafikkontoret och exploateringskontoret bedriver verksamheter som är av stort intresse för stadens invånare. Därför är utlämnande av allmänna handlingar i enlighet med offentlighetsprincipen en viktig arbetsuppgift, som även innefattar sekretessprövningar. Som registrator hjälper du medborgare, journalister, andra myndigheter med flera att söka fram handlingar och vid behov hjälpa dem vidare i organisationen. Merparten av kundkontakterna sker via e-post och telefon men även besök, vilket innebär att du huvudsakligen kommer att arbeta på plats i det Tekniska nämndhuset.
Merparten av ärendehanteringen sker digitalt i ärendehanteringssystemet Public 360, som även används som ett fristående dokumenthanteringssystem. Registraturet ansvarar för support och utbildning i Public 360 och deltar i utveckling av rutiner och processer för informationshantering.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har
gymnasieexamen
registratorsutbildning (diplomeringsprogram eller på högskolenivå) alternativt har en flerårig erfarenhet som registrator, dokumentcontroller eller motsvarande
god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
grundläggande kunskaper i engelska
grundläggande it-kunskaper, främst i Officepaketet och lätt för att lära dig nya system.
Det är meriterande om du har
erfarenhet av att hantera säkerhetsskyddsklassificerade handlingar
erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet
kunskap om lagar och regler gällande allmänna handlingar, främst tryckfrihetsförordningen och offentlighets- och sekretesslagen
praktisk erfarenhet av att tillämpa ovanstående lagar vid utlämnande av allmänna handlingar.
Då vi har mycket kontakt med såväl interna som externa personer behöver du vara lyhörd, ha en god servicekänsla och kommunikativ förmåga. Du bemöter andra lugnt och professionellt. Vi lägger stor vikt vid att du är en strukturerad, ordningsam och noggrann person som själv tar ansvar för att driva ditt eget arbete framåt. Att arbeta i en grupp med andra registratorer innebär att du behöver vara flexibel och tycka om att samarbeta med andra. Du behöver även vara bekväm med att på sikt hålla i utbildningar, såväl fysiskt som digitalt.
Varmt välkommen med din ansökan!
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet, motivation och engagemang för tjänsten.
Övrigt
I samband med rekryteringen kan vi komma att använda oss av arbetspsykologiska urvalstester.
En anställning hos trafikkontoret kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Trafikkontoret ansvarar för att sköta om och utveckla Stockholms offentliga rum, så att de är trygga, attraktiva, framkomliga och hållbara. Uppdraget innefattar allt ifrån att ta hand om den befintliga stadsmiljön till att genomföra strategiska investeringsprojekt och planera för morgondagens växande storstad. För att klara vårt uppdrag är vi ca 470 kollegor, som huvudsakligen sitter i Tekniska Nämndhusets nyrenoverade lokaler på Kungsholmen. Tillsammans ser vi till att Stockholm fortsätter vara en stad i framkant med hållbara transportlösningar och levande miljöer, både idag och i framtiden.
Välkommen till oss
Informationshanteringsenheten är en del av avdelningen Verksamhetsstöd, som har ett brett ansvar för merparten av trafikkontorets stödprocesser, exempelvis HR, it, säkerhet och beredskap, synpunktshantering och nämndadministration.
På informationshanteringsenheten är vi 17 anställda, alla med olika ansvarsområden men med ett och samma mål: att styra och stödja trafikkontorets informationsrelaterade arbete och utveckling inom områdena arkiv och registratur, informationssäkerhet och dataskydd utifrån gällande lagstiftning och Stockholm stads riktlinjer. Informationshanteringsenheten arbetar även på uppdrag av exploateringskontoret.
Vill du arbeta där informationssäkerhet möter samhällsnytta? Bli vår nya registrator/säkerhetsskyddsregistrator och får en central roll i utvecklingen av trafikkontorets informationshantering.
Din roll
Som registrator ingår du i en arbetsgrupp med ytterligare tre registratorer som arbetar tillsammans med trafikkontorets och exploateringskontorets inkommande och utgående dokument. I arbetsuppgifterna ingår postöppning, hantering, fördelning och registrering av post och e-post samt arkivering. Medarbetarna på de båda kontoren diarieför själva sina utgående dokument, men i ditt jobb ingår att ge stöd och service till handläggare och chefer. Då det förekommer säkerhetsskyddsklassificerade handlingar inom verksamheten, vilka kräver en särskild hantering, utgör registraturet även säkerhetsskyddsregistratur.
Trafikkontoret och exploateringskontoret bedriver verksamheter som är av stort intresse för stadens invånare. Därför är utlämnande av allmänna handlingar i enlighet med offentlighetsprincipen en viktig arbetsuppgift, som även innefattar sekretessprövningar. Som registrator hjälper du medborgare, journalister, andra myndigheter med flera att söka fram handlingar och vid behov hjälpa dem vidare i organisationen. Merparten av kundkontakterna sker via e-post och telefon men även besök, vilket innebär att du huvudsakligen kommer att arbeta på plats i det Tekniska nämndhuset.
Merparten av ärendehanteringen sker digitalt i ärendehanteringssystemet Public 360, som även används som ett fristående dokumenthanteringssystem. Registraturet ansvarar för support och utbildning i Public 360 och deltar i utveckling av rutiner och processer för informationshantering.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har
gymnasieexamen
registratorsutbildning (diplomeringsprogram eller på högskolenivå) alternativt har en flerårig erfarenhet som registrator, dokumentcontroller eller motsvarande
god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
grundläggande kunskaper i engelska
grundläggande it-kunskaper, främst i Officepaketet och lätt för att lära dig nya system.
Det är meriterande om du har
erfarenhet av att hantera säkerhetsskyddsklassificerade handlingar
erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet
kunskap om lagar och regler gällande allmänna handlingar, främst tryckfrihetsförordningen och offentlighets- och sekretesslagen
praktisk erfarenhet av att tillämpa ovanstående lagar vid utlämnande av allmänna handlingar.
Då vi har mycket kontakt med såväl interna som externa personer behöver du vara lyhörd, ha en god servicekänsla och kommunikativ förmåga. Du bemöter andra lugnt och professionellt. Vi lägger stor vikt vid att du är en strukturerad, ordningsam och noggrann person som själv tar ansvar för att driva ditt eget arbete framåt. Att arbeta i en grupp med andra registratorer innebär att du behöver vara flexibel och tycka om att samarbeta med andra. Du behöver även vara bekväm med att på sikt hålla i utbildningar, såväl fysiskt som digitalt.
Varmt välkommen med din ansökan!
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet, motivation och engagemang för tjänsten.
Övrigt
I samband med rekryteringen kan vi komma att använda oss av arbetspsykologiska urvalstester.
En anställning hos trafikkontoret kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.