Publicerad: 2025-11-24

Skolstödspedagog till Frölundaskolan Bräckes anpassade grundskola
Beskrivning
Frölundaskolan Bräcke är en anpassad grundskola för årskurs 1–9.
Eleverna läser efter anpassad grundskolas läroplaner, främst inom ämnesområden. Vi har 44 elever fördelade på 8 klasser, varav 25 elever även deltar i någon av skolans tre fritidshemsavdelningar.
Flera professioner arbetar runt eleverna i nära samverkan för att skapa en trygg, strukturerad och utvecklande lärmiljö. Här arbetar vi långsiktigt, metodiskt och med stor värme för att varje elev ska få de bästa förutsättningarna att utvecklas. Vi är en utbildningsorganisation med styrda ramar, där läroplaner och beslut leder arbetet och där läraren har det yttersta ansvaret för undervisning och bedömning.
Arbetsuppgifter
Vi söker nu tre skolstödspedagoger med spetskompetens inom autism och intellektuell funktionsnedsättning. I rollen som skolstödspedagog bidrar du med en fördjupad kompetens om elevernas och verksamhetens behov inom anpassad grundskola.
Du arbetar elevnära hela dagen – både i skolan och i fritidshemmet – och har viss riktad planeringstid för att utveckla det elevstödjande arbetet, alltid i nära samarbete med ansvarig lärare och lärare i fritidshem.
Du stödjer kollegor i metod och bemötande utifrån elevernas och verksamhetens behov. Du samarbetar med läraren i att anpassa, tillgängliggöra och bidra till undervisningen under hela skoldagen. Det kan innebära att du praktiskt förbereder lektioner, genomför enskilda lektionsmoment med elever och arbetar med efterföljande uppgifter.
Du utgör en viktig länk till vårdnadshavare och elevhälsans professioner, men även mellan lärare och elevassistenter, och du kommunicerar med dessa utifrån elevens behov. Du arbetar i arbetslag tillsammans med lärare, eventuella andra skolstödspedagoger och elevassistenter – ett arbetslag för skoldagen och ett för fritids.
I uppdraget ingår att:
• utforma och anpassa lärmiljö, struktur och kommunikation utifrån elevens behov
• arbeta professionellt med alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) och digitala verktyg
• bidra med kvalificerade analyser och förslag kring metod och bemötande
• ge stöd i undervisning, omvårdnad och egenvård
• vara en aktiv, reflekterande och kunnig part i arbetslagets gemensamma arbete
• bidra till samsyn kring elevens hela dag – skola och fritidshem (arbetstider förläggs mellan 6:00 och 18:00)
Kvalifikationer
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning med inriktning pedagogik, exempelvis pedagogiska yrkespaket (lärarassistentutbildning eller motsvarande på folkhögskola eller yrkeshögskola), aktiveringspedagog, socialpedagog eller stödpedagog.
Rollen kräver att du har erfarenhet av autism och av intellektuella funktionsnedsättningar, att du har autismspecifik kompetens och kan omsätta forskning och metodik i praktiskt elevstöd.
Vidare krävs att du:
- är väl insatt i den anpassade grundskolans styrdokument.
- har kunskap om alternativ och kompletterande kommunikation (AKK), strukturstöd och anpassningar i komplexa lärmiljöer
- har kunskap och erfarenhet av digital dokumentation.
- har god förmåga att leda vuxna.
- har kunskap om och erfarenhet av LSS, metodstöd, omvårdnad och egenvård
- är simkunnig
- har goda kunskaper i svenska i tal och skrift
Personliga kompetenser
För att du ska lyckas i ditt uppdrag är det viktigt att du har god förmåga att omsätta din kompetens för att lärande ska ske, både hos elever och hos kollegor. Med dina fördjupade kunskaper om elevernas behov inom den anpassade grundskolan, och verksamhetens utmaningar bidrar du med ett helhetsperspektiv. Du har en god kommunikativ förmåga att förklara problem och information för olika mottagare och ur olika perspektiv.
Du känner engagemang och arbetsglädje i att arbeta med elever med autism och intellektuella funktionsnedsättningar. Du motiveras av att se små och stora framsteg och du har ett professionellt lugn i mötet med elevernas varierande behov och uttryck.
Du är strukturerad, tålmodig och trygg i din roll. Du samarbetar lätt, skapar samsyn och bidrar till arbetslagens gemensamma utveckling. Du har lätt att se möjligheter, kreativitet och lösningar och du kan anpassa ditt arbetssätt inom givna ramar.
För rätt person är detta ett utvecklande, meningsfullt och roligt uppdrag – och en arbetsplats där du får använda hela din kompetens för att göra verklig skillnad.
Varmt välkommen med din ansökan!
Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningsperioden.
Övrigt
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.
Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Om oss
Vi skapar framtiden i Göteborg – en lektion i taget
Varje vardag möts tusentals barn och unga i våra skolor – med dem formar vi framtidens Göteborg. I grundskoleförvaltningen är vi 10 000 engagerade medarbetare som jobbar tillsammans för att alla elever ska få lyckas och växa, oavsett bakgrund eller förutsättningar. Du har en viktig roll i att skapa en likvärdig skola med hög kvalitet, där du både får utvecklas och utveckla verksamheten. Du bygger kunskap, gemenskap och framtidstro tillsammans med dina kollegor. Hos oss får du vara med och göra skillnad – på riktigt.
Göteborgs grundskoleförvaltning ansvarar för stadens närmare 140 kommunala skolor, från förskoleklass till årskurs 9, anpassad grundskola, fritidshem och kulturskola. Välkommen att arbeta nära skogen, staden eller havet. Vi är Göteborg.
Frölundaskolan Bräcke är en anpassad grundskola för årskurs 1–9.
Eleverna läser efter anpassad grundskolas läroplaner, främst inom ämnesområden. Vi har 44 elever fördelade på 8 klasser, varav 25 elever även deltar i någon av skolans tre fritidshemsavdelningar.
Flera professioner arbetar runt eleverna i nära samverkan för att skapa en trygg, strukturerad och utvecklande lärmiljö. Här arbetar vi långsiktigt, metodiskt och med stor värme för att varje elev ska få de bästa förutsättningarna att utvecklas. Vi är en utbildningsorganisation med styrda ramar, där läroplaner och beslut leder arbetet och där läraren har det yttersta ansvaret för undervisning och bedömning.
Arbetsuppgifter
Vi söker nu tre skolstödspedagoger med spetskompetens inom autism och intellektuell funktionsnedsättning. I rollen som skolstödspedagog bidrar du med en fördjupad kompetens om elevernas och verksamhetens behov inom anpassad grundskola.
Du arbetar elevnära hela dagen – både i skolan och i fritidshemmet – och har viss riktad planeringstid för att utveckla det elevstödjande arbetet, alltid i nära samarbete med ansvarig lärare och lärare i fritidshem.
Du stödjer kollegor i metod och bemötande utifrån elevernas och verksamhetens behov. Du samarbetar med läraren i att anpassa, tillgängliggöra och bidra till undervisningen under hela skoldagen. Det kan innebära att du praktiskt förbereder lektioner, genomför enskilda lektionsmoment med elever och arbetar med efterföljande uppgifter.
Du utgör en viktig länk till vårdnadshavare och elevhälsans professioner, men även mellan lärare och elevassistenter, och du kommunicerar med dessa utifrån elevens behov. Du arbetar i arbetslag tillsammans med lärare, eventuella andra skolstödspedagoger och elevassistenter – ett arbetslag för skoldagen och ett för fritids.
I uppdraget ingår att:
• utforma och anpassa lärmiljö, struktur och kommunikation utifrån elevens behov
• arbeta professionellt med alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) och digitala verktyg
• bidra med kvalificerade analyser och förslag kring metod och bemötande
• ge stöd i undervisning, omvårdnad och egenvård
• vara en aktiv, reflekterande och kunnig part i arbetslagets gemensamma arbete
• bidra till samsyn kring elevens hela dag – skola och fritidshem (arbetstider förläggs mellan 6:00 och 18:00)
Kvalifikationer
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning med inriktning pedagogik, exempelvis pedagogiska yrkespaket (lärarassistentutbildning eller motsvarande på folkhögskola eller yrkeshögskola), aktiveringspedagog, socialpedagog eller stödpedagog.
Rollen kräver att du har erfarenhet av autism och av intellektuella funktionsnedsättningar, att du har autismspecifik kompetens och kan omsätta forskning och metodik i praktiskt elevstöd.
Vidare krävs att du:
- är väl insatt i den anpassade grundskolans styrdokument.
- har kunskap om alternativ och kompletterande kommunikation (AKK), strukturstöd och anpassningar i komplexa lärmiljöer
- har kunskap och erfarenhet av digital dokumentation.
- har god förmåga att leda vuxna.
- har kunskap om och erfarenhet av LSS, metodstöd, omvårdnad och egenvård
- är simkunnig
- har goda kunskaper i svenska i tal och skrift
Personliga kompetenser
För att du ska lyckas i ditt uppdrag är det viktigt att du har god förmåga att omsätta din kompetens för att lärande ska ske, både hos elever och hos kollegor. Med dina fördjupade kunskaper om elevernas behov inom den anpassade grundskolan, och verksamhetens utmaningar bidrar du med ett helhetsperspektiv. Du har en god kommunikativ förmåga att förklara problem och information för olika mottagare och ur olika perspektiv.
Du känner engagemang och arbetsglädje i att arbeta med elever med autism och intellektuella funktionsnedsättningar. Du motiveras av att se små och stora framsteg och du har ett professionellt lugn i mötet med elevernas varierande behov och uttryck.
Du är strukturerad, tålmodig och trygg i din roll. Du samarbetar lätt, skapar samsyn och bidrar till arbetslagens gemensamma utveckling. Du har lätt att se möjligheter, kreativitet och lösningar och du kan anpassa ditt arbetssätt inom givna ramar.
För rätt person är detta ett utvecklande, meningsfullt och roligt uppdrag – och en arbetsplats där du får använda hela din kompetens för att göra verklig skillnad.
Varmt välkommen med din ansökan!
Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningsperioden.
Övrigt
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.
Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Om oss
Vi skapar framtiden i Göteborg – en lektion i taget
Varje vardag möts tusentals barn och unga i våra skolor – med dem formar vi framtidens Göteborg. I grundskoleförvaltningen är vi 10 000 engagerade medarbetare som jobbar tillsammans för att alla elever ska få lyckas och växa, oavsett bakgrund eller förutsättningar. Du har en viktig roll i att skapa en likvärdig skola med hög kvalitet, där du både får utvecklas och utveckla verksamheten. Du bygger kunskap, gemenskap och framtidstro tillsammans med dina kollegor. Hos oss får du vara med och göra skillnad – på riktigt.
Göteborgs grundskoleförvaltning ansvarar för stadens närmare 140 kommunala skolor, från förskoleklass till årskurs 9, anpassad grundskola, fritidshem och kulturskola. Välkommen att arbeta nära skogen, staden eller havet. Vi är Göteborg.