Publicerad: 2025-11-26

Logotyp

Nämndsekreterare för individutskott

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Arbetsuppgifter
En av våra utskottssekreterare går i pension och vi söker nu dig som vill vara med och fortsätta utveckla våra arbetssätt.

Du kommer ingå i en grupp med nämndsekreterare där du har huvudansvar för ett individutskott.

Arbetsuppgifterna omfattar sedvanliga nämndsekreteraruppgifter som rådgivning vid ärendeberedning, granskning av beslutsunderlag, utskick av kallelser och dagordningar, sammanställning av handlingar samt protokollföring vid sammanträden.

I uppdraget ingår att planera och bevaka att ärenden kommer till utskottet samt ansvara för kvalitet och rättssäkerhet i berednings- och beslutsprocess och på sammanträden. Du kvalitetsgranskar handlingar inför varje sammanträde och ger återkoppling till handläggare och chefer, skriver protokoll och expedierar vissa beslut samt sköter övrig administration kring utskottet.

Som nämndsekreterare förväntas du vara med och utveckla och förbättra ärendehanteringen på förvaltningen genom ett ständigt arbete med förenklingar, effektiviseringar och ökad kvalitet. Du bevakar nämndadministrativa frågor och deltar i nätverk för nämndsekreterare samt håller i utbildningar och informationsinsatser. Arbetet innebär både rutinmässiga och mer komplexa uppgifter med krav på hög kvalitet.

Du kommer att ingå i kansligruppen, inom förvaltningens avdelning Stab och kommunikation. Du rapporterar direkt till avdelningschef. Avdelningen består av specialistfunktioner som stödjer förvaltningen i frågor som nämndarbete, arkiv, juridik, utredningar, kommunikation, IT, fastighet med mera. Medarbetarna inom avdelningen jobbar ofta i nära samarbete och du kommer att arbeta i en grupp som präglas av hjälpsamhet, prestigelöshet och med fokus på dem vi är till för. 

Du kommer att ha din placering och utgå från vårt moderna kontor vid Opaltorget, med goda kommunala kommunikationer.

Varmt välkommen med din ansökan! 

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk examen inom statsvetenskap, offentlig förvaltning, socionom eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren anser likvärdig. Du har en god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.

Du har goda kunskaper och erfarenhet av kommunal-, förvaltnings- och socialtjänstlagen och god förståelse och erfarenhet från arbete i en politisk styrd organisation. Vi vill att du har erfarenhet från myndighetsutövning individ- och familjeomsorg.  

Du förmedlar information och idéer på ett tydligt sätt såväl muntligt som skriftligt. Du säkerställer att ditt budskap går fram. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation. Du samarbetar bra med andra genom att du lyssnar, visar intresse och respekt. Du förstår det gemensamma uppdraget och arbetar för att det ska bli så bra som möjligt.

Vidare tar du ansvar för dina arbetsuppgifter och gruppens arbetsuppgifter. I ditt arbete utgår du från de vi är till för och deras bästa. Du gör ditt bästa för att göra klart alla arbetsuppgifter på rätt sätt och följer upp hur det blev. Du kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information. 

Du är noggrann, arbetar fokuserat och bryr dig om detaljer. Du ser till att arbetet blir rätt gjort. Du kontrollerar och följer upp ditt arbete för att säkerställa att det håller en hög kvalitet.

Övrigt
I den här rekryteringsprocessen kommer vi inte be om personligt brev. Du kommer istället vid ansökningsförfarandet att få svara på ett antal frågor om din kompetens inom efterfrågat område. 

Intervjuer planeras att hållas 16 och 17 december. 

För att uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Har du skyddade personuppgifter skall du INTE ansöka via systemet utan kontakta rekryterande chef för hantering av din ansökan. 

Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. 

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. 

Om oss

Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.



I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Göteborg

Populära jobb i Göteborg