Publicerad: 2025-04-10

Ansökningshandläggare till Den offentliga omställningsorganisationen
Vi fortsätter att växa! Är du en driven och strukturerad handläggare som vill vara med och utveckla vår nya verksamhet? Då kan vi erbjuda en intressant tjänst inom avdelningen Den offentliga omställningsorganisationen.
Avdelningen har i uppdrag att bidra till att fler personer kommer i arbete och får relevant kompetens genom att vi erbjuder ett grundläggande omställnings- och kompetensstöd. I vårt uppdrag ingår även att registrera omställningsorganisationer och att betala ut ersättning till arbetsgivare som finansierar registrerade omställningsorganisationer.
Verksamheten startade 2022 och är placerad i Kammarkollegiets nya aktivitetsbaserade lokaler i Karolinen i Karlstad.
Arbetsbeskrivning
Som ansökningshandläggare kommer du att hantera ansökningar om grundläggande omställnings- och kompetensstöd samt om ersättning till arbetsgivare. Du utreder och fattar beslut i ärenden genom att tillämpa lagstiftningen korrekt. Efter beslut tilldelar du rådgivning och vägledning till enskilda individer via våra externa leverantörer.
Arbetet innehåller både rutinartade och mer kvalificerade uppgifter. I arbetsuppgifterna ingår också att svara på frågor om omställnings- och kompetensstöd, samt att genomföra digitala möten med sökanden och med externa samarbetspartners. Du samarbetar med dina kollegor på plats och digitalt. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela erfarenheter.
Eftersom verksamheten befinner sig i ett utvecklingsskede innebär det att du kan vara med och påverka både din roll och utvecklingen av verksamheten. Det innebär även att du kan få stödja andra delar av verksamheten vid behov.
Är du vår nya kollega?
Vi söker dig som:
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har minst 1 års aktuell och relevant erfarenhet av arbete med handläggning och beslutsfattande
• är van att arbeta med digitala verktyg
• har goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift
• har goda kunskaper inom förvaltningsrätt
• har god kommunikativ förmåga
• har ett strukturerat och effektivt arbetssätt
• samarbetar väl med andra för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
Det är meriterande om du:
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar arbetsgivare eller organisationer
• har erfarenhet av att arbeta i olika handläggningssystem
Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter den tillför verksamheten. Vi sätter kompetensen i fokus och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk och social tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning och ålder.
Mer information
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tjänsten är placerad i Karlstad. Tillträde snarast (enligt överenskommelse).
Välkommen med din ansökan senast den 4 maj 2025.
I denna rekrytering vill vi att du bifogar ett CV men inget personligt brev. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss i stället av urvalsfrågor i vårt rekryteringssystem. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen.
Läs mer om vår verksamhet och om oss som arbetsgivare på www.kammarkollegiet.se.
Du kan också läsa mer om Den offentliga omställningsorganisationens uppdrag på www.nysteget.se
Kontaktpersoner
Martin Grund, enhetschef, 054-220 94 41 (tillgänglig från 29 april) och Victoria Karlsson Wigren, HR-specialist, victoria.karlsson.wigren@kammarkollegiet.se
Fackliga kontaktpersoner: Karin Edstrand, SACO-S, karin.edstrand@kammarkollegiet.se och Lisa Ericson, ST, lisa.ericson@arvsfonden.se
Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även Allmänna arvsfonden och Den offentliga omställningsorganisationen finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 350 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm, Karlstad och Härnösand.
Avdelningen har i uppdrag att bidra till att fler personer kommer i arbete och får relevant kompetens genom att vi erbjuder ett grundläggande omställnings- och kompetensstöd. I vårt uppdrag ingår även att registrera omställningsorganisationer och att betala ut ersättning till arbetsgivare som finansierar registrerade omställningsorganisationer.
Verksamheten startade 2022 och är placerad i Kammarkollegiets nya aktivitetsbaserade lokaler i Karolinen i Karlstad.
Arbetsbeskrivning
Som ansökningshandläggare kommer du att hantera ansökningar om grundläggande omställnings- och kompetensstöd samt om ersättning till arbetsgivare. Du utreder och fattar beslut i ärenden genom att tillämpa lagstiftningen korrekt. Efter beslut tilldelar du rådgivning och vägledning till enskilda individer via våra externa leverantörer.
Arbetet innehåller både rutinartade och mer kvalificerade uppgifter. I arbetsuppgifterna ingår också att svara på frågor om omställnings- och kompetensstöd, samt att genomföra digitala möten med sökanden och med externa samarbetspartners. Du samarbetar med dina kollegor på plats och digitalt. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela erfarenheter.
Eftersom verksamheten befinner sig i ett utvecklingsskede innebär det att du kan vara med och påverka både din roll och utvecklingen av verksamheten. Det innebär även att du kan få stödja andra delar av verksamheten vid behov.
Är du vår nya kollega?
Vi söker dig som:
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har minst 1 års aktuell och relevant erfarenhet av arbete med handläggning och beslutsfattande
• är van att arbeta med digitala verktyg
• har goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift
• har goda kunskaper inom förvaltningsrätt
• har god kommunikativ förmåga
• har ett strukturerat och effektivt arbetssätt
• samarbetar väl med andra för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
Det är meriterande om du:
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar arbetsgivare eller organisationer
• har erfarenhet av att arbeta i olika handläggningssystem
Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter den tillför verksamheten. Vi sätter kompetensen i fokus och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk och social tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning och ålder.
Mer information
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tjänsten är placerad i Karlstad. Tillträde snarast (enligt överenskommelse).
Välkommen med din ansökan senast den 4 maj 2025.
I denna rekrytering vill vi att du bifogar ett CV men inget personligt brev. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss i stället av urvalsfrågor i vårt rekryteringssystem. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen.
Läs mer om vår verksamhet och om oss som arbetsgivare på www.kammarkollegiet.se.
Du kan också läsa mer om Den offentliga omställningsorganisationens uppdrag på www.nysteget.se
Kontaktpersoner
Martin Grund, enhetschef, 054-220 94 41 (tillgänglig från 29 april) och Victoria Karlsson Wigren, HR-specialist, victoria.karlsson.wigren@kammarkollegiet.se
Fackliga kontaktpersoner: Karin Edstrand, SACO-S, karin.edstrand@kammarkollegiet.se och Lisa Ericson, ST, lisa.ericson@arvsfonden.se
Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även Allmänna arvsfonden och Den offentliga omställningsorganisationen finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 350 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm, Karlstad och Härnösand.