Publicerad: 2025-04-29

Socialsekreterare till Enheten för familjehem med inriktning barn
Vill du ingå i ett engagerat team som brinner för det sociala arbetet? Då är detta rätt tjänst för dig! Ta chansen att få ett jobb där du får möjlighet att göra skillnad varje dag, som socialsekreterare. Vi sätter service och rättssäkerhet högt och vi drivs av att kunna göra skillnad för våra barn, och deras familjer!
Om tjänsten
På enheten för Familjehem arbetar socialsekreterare i rollen som barnhandläggare, familjehemssekreterare eller utredare. Här följer och stödjer vi barnet i familjehemmet och stödjer familjehemmen i sitt uppdrag. Tillsammans utvecklar vi kontinuerligt verksamheten, ett arbete som möjliggör delaktighet och ett engagemang, som vi tycker är lika spännande som viktigt.
Till den här tjänsten söker vi barnhandläggare som följer vården för de barn och unga som är placerade i familjehem. Som barnhandläggare arbetar du för att de placerade får sina behov tillgodosedda inom bland annat hälsa, utveckling och skolgång.
Hos oss är du aldrig ensam. Du får ett kontinuerligt stöd i ärenden av din närmaste chef, din gruppledare och dina kollegor och har även möjlighet till extern handledning. För att du ska lyckas i din roll finns även medarbetare med andra yrken redo att stötta dig, så som administratörer, medhandläggare och transportörer.
Det här får du hos oss:
Vi erbjuder dig en trygg anställning i en stor organisation, med många möjligheter att prova på olika inriktningar och arbetsuppgifter inom socionomområdet.
Vi vet att kompetensutveckling är viktigt för att lyckas och trivas på jobbet, och erbjuder dig som jobbar här möjlighet till fördjupning och specialisering utifrån vår kompetenstrappa. Du får också delta på föreläsningar och på andra sätt fördjupa dig inom ditt område.
Som nyanställd får du en gedigen introduktion, så att du kan känna dig trygg i din nya roll. Du tilldelas även en fadder, en kollega, som kan stötta dig i praktiska frågor om allt ifrån vart kaffemaskinen finns, till hur olika processer ser ut.
Vi erbjuder möjlighet att arbeta hemifrån i viss mån.
Exempel på arbetsuppgifter:
• utreda och handlägga ärenden enligt SoL, LVM och LVU
• ha kontakter både i utredningssyfte samt i syfte att bidra till att stärka personernas egna resurser
• skriva yttranden till olika myndigheter
• samarbeta med externa samarbetspartner
• besluta enligt delegation
• samarbeta med övrig socialtjänst
• följa upp insatser
• delta vid nätverksmöten, SAMBA, SIP
Kvalifikationer
• socionomexamen, 210 hp
• B-körkort
För att trivas hos oss föredrar du att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständig driver arbetet framåt mot uppsatta mål. Vi söker dig som är trygg och stabil med ett strukturerat, initiativtagande och flexibelt arbetssätt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• erfarenhet av familjehemsvård
• erfarenhet/kunskap att arbeta med BBIC (Barns behov i centrum)
• erfarenhet/kunskap att arbeta med MI (Motiverande samtal)
• erfarenhet av dokumentationssystemet Lifecare
Om arbetsplatsen
Enheten består av 36 personer. Familjehem är främst uppdelad i fyra grupper som arbetar med att rekrytera, utreda och stödja våra familjehem samt följa och stödja barnet i familjehemmet. Vi sitter i lokaler nära Örebro Centralstation, på Ribbingsgatan 1-3.
Läs mer om hur det är att arbeta på Socialnämnden på vår karriärsida för socionomer!
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Arbetstid: dagtid med flexavtal
Antal tjänster: 2
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 13 maj
Varmt välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Om tjänsten
På enheten för Familjehem arbetar socialsekreterare i rollen som barnhandläggare, familjehemssekreterare eller utredare. Här följer och stödjer vi barnet i familjehemmet och stödjer familjehemmen i sitt uppdrag. Tillsammans utvecklar vi kontinuerligt verksamheten, ett arbete som möjliggör delaktighet och ett engagemang, som vi tycker är lika spännande som viktigt.
Till den här tjänsten söker vi barnhandläggare som följer vården för de barn och unga som är placerade i familjehem. Som barnhandläggare arbetar du för att de placerade får sina behov tillgodosedda inom bland annat hälsa, utveckling och skolgång.
Hos oss är du aldrig ensam. Du får ett kontinuerligt stöd i ärenden av din närmaste chef, din gruppledare och dina kollegor och har även möjlighet till extern handledning. För att du ska lyckas i din roll finns även medarbetare med andra yrken redo att stötta dig, så som administratörer, medhandläggare och transportörer.
Det här får du hos oss:
Vi erbjuder dig en trygg anställning i en stor organisation, med många möjligheter att prova på olika inriktningar och arbetsuppgifter inom socionomområdet.
Vi vet att kompetensutveckling är viktigt för att lyckas och trivas på jobbet, och erbjuder dig som jobbar här möjlighet till fördjupning och specialisering utifrån vår kompetenstrappa. Du får också delta på föreläsningar och på andra sätt fördjupa dig inom ditt område.
Som nyanställd får du en gedigen introduktion, så att du kan känna dig trygg i din nya roll. Du tilldelas även en fadder, en kollega, som kan stötta dig i praktiska frågor om allt ifrån vart kaffemaskinen finns, till hur olika processer ser ut.
Vi erbjuder möjlighet att arbeta hemifrån i viss mån.
Exempel på arbetsuppgifter:
• utreda och handlägga ärenden enligt SoL, LVM och LVU
• ha kontakter både i utredningssyfte samt i syfte att bidra till att stärka personernas egna resurser
• skriva yttranden till olika myndigheter
• samarbeta med externa samarbetspartner
• besluta enligt delegation
• samarbeta med övrig socialtjänst
• följa upp insatser
• delta vid nätverksmöten, SAMBA, SIP
Kvalifikationer
• socionomexamen, 210 hp
• B-körkort
För att trivas hos oss föredrar du att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständig driver arbetet framåt mot uppsatta mål. Vi söker dig som är trygg och stabil med ett strukturerat, initiativtagande och flexibelt arbetssätt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• erfarenhet av familjehemsvård
• erfarenhet/kunskap att arbeta med BBIC (Barns behov i centrum)
• erfarenhet/kunskap att arbeta med MI (Motiverande samtal)
• erfarenhet av dokumentationssystemet Lifecare
Om arbetsplatsen
Enheten består av 36 personer. Familjehem är främst uppdelad i fyra grupper som arbetar med att rekrytera, utreda och stödja våra familjehem samt följa och stödja barnet i familjehemmet. Vi sitter i lokaler nära Örebro Centralstation, på Ribbingsgatan 1-3.
Läs mer om hur det är att arbeta på Socialnämnden på vår karriärsida för socionomer!
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Arbetstid: dagtid med flexavtal
Antal tjänster: 2
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 13 maj
Varmt välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter