Publicerad: 2025-11-10

Logotyp

Utvecklingshandläggare till Offentliga omställningsorganisationen

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Vi fortsätter att växa! Är du en erfaren och utvecklingsinriktad handläggare som vill vara med och utveckla vår verksamhet? Då kan vi erbjuda en intressant tjänst hos oss på Den offentliga omställningsorganisationen.

Avdelningens uppdrag är att bidra till att fler personer kommer i arbete och får relevant kompetens genom att vi erbjuder ett grundläggande omställnings- och kompetensstöd. I vårt uppdrag ingår även att registrera omställningsorganisationer och att betala ut ersättning till arbetsgivare som finansierar registrerade omställningsorganisationer.

Verksamheten startade 2022 och är placerad i Kammarkollegiets nya aktivitetsbaserade lokaler i Karolinen i Karlstad.

Arbetsbeskrivning
I arbetet som utvecklingshandläggare kommer du att arbeta med utvecklingen av vår verksamhet kopplat till handläggningen. Exempelvis kan du få vara med i utvecklingen av våra processer och arbetssätt, bereda juridiska frågor, utforma och genomföra utbildningar för kollegor och utveckla våra digitala lösningar. Vi ska under det kommande året både implementera ett nytt handläggningssystem och vidareutveckla ett befintligt.

Du kommer att handlägga ärenden som gäller ersättning till arbetsgivare. Du kan även komma att arbeta med handläggning och utveckling av det grundläggande omställnings- och kompetensstödet. Dessa ärenden är av varierande svårighetsgrad, från rutinartade till kvalificerade.

Eftersom verksamheten befinner sig i ett utvecklingsskede kommer dina arbetsuppgifter innebära både bredd, djup och variera i komplexitet. I din roll kommer du att kunna vara med och påverka avdelningens utveckling. I arbetsuppgifterna ingår att ansvara för samverkan med externa aktörer samt att svara på frågor om vårt uppdrag till de som ansöker hos oss.

Är du vår nya kollega?
Vi söker dig som:


• har akademisk examen med till exempel ekonomisk, juridisk eller samhällsvetenskaplig inriktning – alternativt erfarenhet och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har gedigen och relevant erfarenhet av arbete med handläggning och beslutsfattande från myndighet
• har erfarenhet av att arbeta med utveckling av exempelvis arbetssätt, rutiner och processer
• är van att arbeta med digitala verktyg
• har goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift
• har goda kunskaper inom förvaltningsrätt
• har god kommunikativ förmåga
• är strukturerad och har god analytisk förmåga
• samarbetar väl med andra
• agerar på eget initiativ och tar stort ansvar för att nå goda resultat
• är kreativ och kan omsätta kunskaper och erfarenheter till handling

Det är meriterande om du:


• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar arbetsgivare eller organisationer
• har arbetat med verksamhetsutveckling inom offentlig sektor
• har goda kunskaper inom ekonomi

Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter den tillför verksamheten. Vi sätter kompetensen i fokus och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk och social tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning och ålder.

Mer information
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tjänsten är placerad i Karlstad. Tillträde snarast (enligt överenskommelse).

Välkommen med din ansökan senast den 26 november 2025.

I denna rekrytering vill vi att du bifogar ett CV men inget personligt brev. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss i stället av urvalsfrågor i vårt rekryteringssystem. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen.

Läs mer om vår verksamhet och om oss som arbetsgivare på www.kammarkollegiet.se.

Du kan också läsa mer om Den offentliga omställningsorganisationens uppdrag på www.nysteget.se.

Kontaktpersoner
Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Martin Grund, enhetschef, martin.grund@kammarkollegiet.se eller 054-220 94 41.

Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Victoria Karlsson Wigren, HR-specialist, victoria.karlsson.wigren@kammarkollegiet.se. 

Fackliga kontaktpersoner är Karin Edstrand, SACO-S, karin.edstrand@kammarkollegiet.se och Lisa Ericson, ST, lisa.ericson@arvsfonden.se

Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

 

Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även Allmänna arvsfonden och Den offentliga omställningsorganisationen finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 350 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm, Karlstad och Härnösand.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Karlstad

Populära jobb i Karlstad